Luxembourg: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ZéroBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: mzn:لوکزامبورگ
Tiada ringkasan suntingan
Baris 61:
|footnotes =
}}
'''Luxembourg''' atau rasminya Keharyapatihan Luxembourg (bahasa Perancis: Grand-Duche de Luxembourg, bahasa Jerman: Großherzogtum Luxembourg, bahasa Luxembourg: Groussherzogtum Lëtzebuerg) adalah sebuah negara yang tidak bersempadan dengan laut di Eropah bahagian barat laut, bersempadan dengan Perancis (sempadan panjang 73 km), Jerman (panjang sempadan 138 km) dan Belgium (panjang sempadan 148 km). Merupakan negara dengan luas 2.586 kilometer.
'''Luxembourg''' ialah sebuah negara kecil yang terletak di di tengah-tengah [[Eropah Barat]] dan bersempadankan [[Perancis]], [[Jerman]] dan [[Belgium]].
 
== Sejarah ==
Baris 76:
 
== Geografi ==
Luxembourg adalah salah satu negara terkecil di Eropah. Dia berada pada kedudukan ke-167 dalam ukurannya berbanding negara-negara lain. Negara ini luasnya sekitar 2.586 km ². Luxembourg bersempadan dengan wilayah Luxembourg milik Belgium di sebelah barat, yang luasnya sebesar 4.443 km ², hampir dua kali luas negara ini.
 
Di utara, bahagian-bahagian dari Ardennes, berbukit-bukit dan gunung-gunung dengan ketinggian rendah, dengan Buurgplaatz sebagai titik tertinggi pada 559 m. Bahagian lain dari negara ini juga berbukit-bukit.
''Untuk rencana lanjutan, lihat [[Geografi Luxembourg]]''
 
Sempadan timur Luxembourg dibentuk oleh tiga sungai, Moselle, Sauer / Sure dan Our.
== Ekonomi ==
 
== Ekonomi ==
''Untuk rencana lanjutan, lihat [[Ekonomi Luxembourg]]''
Ekonomi yang stabil, berpendapatan tinggi mencirikan pertumbuhan yang sederhana, inflasi rendah, dan kadar pengangguran yang rendah pula. Sektor industri, yang hingga kebelakangan ini didominasi oleh baja, kini semakin beranekaragam dan merangkumi pula kimia, getah, dan produk-produk lain. Dalam beberapa dekad terakhir, pertumbuhan dalam sektor kewangan telah lebih dari menggantikan penurunan dalam baja. Sektor perkhidmatan, khususnya perbankan, menyumbangkan perkadaran yang bertumbuh dari ekonomi. Agrikultur berdasarkan pada pertanian kecil yang dimiliki keluarga-keluarga. Luxembourg secara khusus mempunyai hubungan dagang dan kewangan yang rapat dengan Belgium dan Belanda, dan sebagai ahli Kesatuan Eropah juga menikmati keuntungan-keuntungan dari pasaran Eropah yang terbuka. Luxembourg mempunyai KDNK per kapita tertinggi di dunia, sebanyak US $ 87.955 (2005). Tingkat pengangguran 4,4% dari seluruh angkatan kerja pada Julai 2005.
 
== Demografi ==