Wikipedia:Dasar dan garis panduan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Memasukkan sub-tajuk takrifan (perubahan dibuat atas dasar menjelaskan maksud takrifan istilah menurut dasar rasmi Wikipedia bahasa Melayu).
Smim90 (bincang | sumb.)
→‎Bagaimana dasar-dasar ini dikuatkuasakan?: memasukkan pautan interwiki dalam WBM, kerana WBM sudah ada laman Wikipedia:Penyelia bukanlah, laman ini perlu dijadikan sandaran dalam WBM.
Baris 42:
 
Pihak utama dalam sesuatu versi Wikipedia itu sudah tentunya [[Wikipedia:Birokrat|Birokrat]], selain itu [[Wikipedia:Penyelia|Penyelia]]. Kedua-dua pihak ini sangat penting dalam memastikan sebarang bentuk suntingan dan perubahan yang di buat dalam Wikipedia adalah mesti mematuhi dasar dan polisi Wikipedia itu sendiri. Mereka mempunyai bidang kuasa seperti berikut, sila lihat [[Wikipedia:Tanggungjawab penyelia/Panduan]] dan [[Wikipedia:Tanggungjawab penyelia]].
Namun mereka juga ada beberapa perkara yang tidak menjadi tugasan mereka seperti, sila lihat [http://en.wikipedia.org/wiki/[Wikipedia:What_adminship_is_notPenyelia bukanlah]].
 
Maka perlu dijelaskan penyunting-penyunting juga mempunyai hak untuk memberi cadangan dan teguran untuk penambahbaikkan Wikipedia dari masa kesemasa, silat lihat [[Wikipedia:Pendapat dan cadangan pengguna]], pengguna dan penyunting juga berpeluang mengikuti diskusi dan perbualan yang yang dikepilkan bersama dalam satu-satu halaman dalam Wikipedia itu, setiap dari penyunting Wikipedia juga berpeluang untuk bebas melontarkan pendapat dan cadangan serta pelbagai perkara lain dalam [[Wikipedia:Kedai kopi]].