Republik Sosialis Soviet Azerbaijan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox country |native_name = Republik Sosialis Soviet Azerbaijan |common_name = RSS Azerbaijan |conventional_long_name = А...'
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 43:
Tahun [[1953]], selepas kematian Stalin, terjadilah proses perubahan di seluruh Kesatuan Soviet, yang dikenali dengan nama [[de-Stalinisasi]], iaitu melonggarkan peraturan. De-Stalinisasi ini juga memberi kesan drastik di Azerbaijan. Proses ini menyebabkan urbanisasi besar-besaran dan perindustrian.
 
Pada tahun [[1960]], mulailah terjadi krisis ekonomi, terutama di bidang tambang minyak. Syarikat tambang minyak omzetnya turun dan perlahan-lahan muflis. Ini disebabkan oleh pemindahan pengeluaran lombong minyak ke region lain di Kesatuan Soviet. Pada tahun [[1980-an]], ketika [[Gorbachev]] memulakan gerakan [[Perestroika]], munculah organisasi Front Rakyat Azerbaijan yang menuntut kemerdekaan segera dari Kesatuan Soviet. Hal ini dapat direalisasikan manakala rampasan kuasa yang dilakukan [[Boris Yeltsin]] berjaya dan pada [[30 Ogos]] [[1991]], Azerbaijan merdeka secara mutlak dan menjadi sebahagian daripada [[CISKomanwel Negara-Negara Merdeka]].
 
== Rujukan ==