Republik Sosialis Soviet Azerbaijan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: ar, az, be, be-x-old, bg, br, ca, cs, da, de, en, eo, es, et, fa, fi, fr, gl, gv, he, hr, id, it, ja, ka, ko, ku, lt, lv, mk, nl, no, pl, pt, ro, ru, simple, sk, sr, sv, tl, tr, udm, uk, yo, zh
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 33:
 
== Perkembangan ==
Republik ini terbentuk selepas menyerahnya Republik Demokratik Azerbaijan yang dipimpin oleh Mirza Davud dan Nariman Narimanov. Kesatuan Soviet dan R.D. Azerbaijan bersetuju perjanjian perdamaian pada [[Ogos]] 1920 di Yerevan, yang isinya bahawa RD Azerbaijan tetap berhak kepada pemerintahannya. Tapi, perjanjian ini dilanggar oleh Kesatuan Soviet yang menghantar simpatisanmereka yang bersimpati dengan Bolshevik di Azerbaijan. Tentera R.D. Azerbaijan terpaksa menyerah, dan para Bolshevik di Azerbaijan mengisytiharkan RSS Azerbaijan.
 
Perkembangan ekonomi di Azerbaijan berkembang setelah di temukannya ladang minyak ditemui di: Teluk Ilyich, Qara-Chukur, dan Lok Batan. Pada tahun [[1929]], di adakan kolkhoz (pertanian kolektifberkelompok) besar-besaran di bidang pertanian. dan pada [[15 Mac]] [[1931]], Azerbaijan yang membekalkan sekitar 60% stok minyak untuk [[Kesatuan Soviet]], mendapatkan Hadiah Lenin.
 
== Perang Dunia II ==
Pada masa ini, Azerbaijan menghasilkan sekurang-kurangnya 25,.4 juta tan minyak bahan bakar. Ini tercatat sebagai pengeluaran bahan bakar terbesar sepanjang sejarah. Jerman cuba merebut kawasan berpotensi Azerbaijan, tapi mereka tertahanterhalang oleh Banjaran Kaukasus dan kekalahan mereka di Stalingrad. Terpaksa, pasukanPasukan Reichskommisariat Kaukasus harusterpaksa berundur dari Azerbaijan. Pada akhir perang, [[Stalin]] memberikan penghargaan kepada lebih daripada 500 pekerja tambang minyak Kesatuan Soviet atas jasa mereka dalam melindungi Azerbaijan.
 
== Soviet Azerbaijan tahun 1945-1991 ==