V. T. Sambanthan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 33:
Pada 31 Ogos 1957 apabila kemerdekaan dicapai, Tun V.T. Sambanthan merupakan salah seorang dari yang menandatangani Perjanjian Kemerdekaan. Lalu Sambanthan dilantik menjadi [[Kementerian Kesihatan Malaysia|Menteri Kesihatan]]. Seterusnya pada tahun [[1959]], Sambanthan dilantik menjadi Menteri Tenaga, Telekom dan Pos. Jawatan yang terakhir dipegang oleh Sambanthan ialah Menteri Perpaduan Negara. Sepanjang tempoh menjadi menteri kabinet, begitu banyak jasa yang telah dicurahkan oleh Sambanthan, terutama berkaitan dengan perpaduan rakyat yang berbilang kaum. Sambanthan juga turut berjasa dalam menyatukan masyarakat [[India]] di [[Fiji]] dengan masyarakat [[pribumi]].
 
==Pilihan raya 1959==
Sebagai ahli politik [[Barisan Nasional|Perikatan]]/ [[MIC]] di [[Malaysia]], beliau menang bertanding dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia 1959]] bagi kawasan [[Sungai Siput]], negeri [[Perak]] (1958-1964).
 
Ketika itu [[Perdana Menteri Malaysia]] ialah [[Tunku Abdul Rahman]] dan Timbalan Perdana Menteri ialah Tun [[Abdul Razak Hussein]]. [[Pilihan raya]] ini adalah yang pertama selepas merdeka 31 Ogos 1957. [[Pilihan raya umum Tanah Melayu 1959]] ini cukup hebat kerana diadakan berperingkat-peringkat , bermula dari negeri [[Perlis]] hingga [[Kelantan]]. Ketika itu [[Sabah]] dan [[Sarawak]] belum menyertai / membentuk Malaysia. Kerusi Parlimen bertambah dari 52 (1955) kepada 104 kerusi (1959). Perikatan menang 74 kerusi dan pembangkang menang 30 kerusi.
 
 
==Meninggal dunia==
Pada tahun [[1973]], Sambanthan meletakkan jawatan Presiden Kongres India serta Menteri Perpaduan Negara disebabkan usianya. Beliau meninggal dunia pada tahun [[1979]], akibat [[penyakit jantung]]. Bagi mengenang jasanya kepada negara, jalan Brickfields di [[Brickfields]], [[Kuala Lumpur]] ditukar kepada Jalan Tun Sambanthan sejak 1982 . Serta, [[Sistem Monorail Kuala Lumpur]] juga ada nama stesen sempena namanya Tun Sambathan, iaitu [[Stesen Monorel Tun Sambanthan]].