Khulafa al-Rasyidin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Melindungi "Khulafa al-Rasyidin" ([edit=sysop] (sehingga 10:25, 25 November 2011 (UTC)) [move=sysop] (sehingga 10:25, 25 November 2011 (UTC)))
Jamaah (bincang | sumb.)
Allah dan RasulNya melantik khalifah dengan dalil-dalil dari Al-Quran dan Al-Hadis.
Baris 1:
{{Islam}}
'''Khulafa ar-Rasyidin''' atau '''Khulafa ar-Rasyidun''' (jamak kepada '''Khalifatur Rasyid''') bererti wakil-wakil atau khalifah-khalifah yang benar atau lurus. Mereka waris kepimpinan [[Rasulullah]] selepas kewafatan baginda [[Nabi Muhammad s.a.w.]]. Perlantikan mereka adalah dibuat secaraoleh syuraAllah iaitudan perbincangan para sahabat atau pilihan [[khalifah]] sebelum. Selepas pemerintahan iniRasulNya, kerajaandi [[Islam]]mana digantiseluruh olehsahabat kerajaanmelaksanakan [[Ummaiyyah]]baiah. Khulafa ar-Rasydin pertama dikalangan sahabat terdiri daripada empat sahabat:
 
* [[Saidina Abu Bakar]], [[632]]-[[634]] M
* [[Saidina Umar Al-Khatab]], (Umar І) [[634]]-[[644]] M
Baris 7 ⟶ 6:
* [[Saidina Ali Abi Talib]], [[656]]-[[661]] M
 
Selepas syahidnya Saidina Ali, Khulafa ir-rasyidin ditanggung oleh khalifah kedua dikalangan sahabat iaitu Saiyidina Hassan r.a. dan Saiyidina Hussain r.a. bersandarkan hadis " “Kedua anakku (cucu) akan menjadi pendamai diantara dua pihak”. Rowahu Tarmizi. Saiyidina Hussain r.a. syahid sebelum mengambil alih biara office khalifah.
Selepas kematian Saidina Ali, pemerintahan jatuh kepada [[Muawiyah]] yang mengasaskan [[Kerajaan Bani Ummaiyyah]].
 
Selepasnya khulafa ar-rasyidin disambung oleh 12 orang khalifah pada hadis "Khalifah ini tidak akan berakhir sehinggalah di sana ada 12 orang khalifah di kalangan mereka.” Rowahu Muslim.
 
Kemudian dibangkitkan oleh Allah Khalifah As-Sammaniyah pada hadis “Sebaik-baik manusia kurun aku, kemudian mereka yang berikutnya, kemudian mereka yang berikutnya. Kemudian datang satu kaum yang khianat dan tidak beramanah dan mereka itu mengucap dua kalimah syahadat, tetapi mereka tidak menuntut dipersaksikan dan mereka memberi inzal (bersyarah/berdakwah/memperjuangkan agama) dan mereka tidak diberi pembalasan (tidak amal soleh). Dan pada masa itu dizahirkan oleh Allah assamanu (Khalifah As-Sammaniyah). Rowahu Sittah kecuali Ibnu Majah
 
== Kaitan ==