SpaceShipOne: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
{{commons|Category:Spaceship One}}
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
SpaceShipOne dibiayai oleh orang kuat Microsoft, Paul Allen dengan modal sebanyak US$20 juta yang bertujuan mendapatkan hadiah X-Prize. Yayadan Ansari X-Prize ditubuhkan bagi menggalakkan penerbangan angkasa oleh sektor swasta dan sehingga kini 26 pasukan telah menyahut cabaran untuk bersaing bagi mendapatkan hadiah sebanyak US$10 juta.
 
Program Tier One ditubuhkan oleh Rutan secara rasmi pada April 2003 sebagai satu langkah bagi membina perlancunganperlancongan angkasa melalui kejuruteraan dan design inovasi. Untuk memenangi hadiah X-Prize, SpaceShipOne perlu melakukan dua penerbangan dalam tempoh dua minggu. Walaupun sekiranya SpaceShipOne berjaya, kejayaan ini tidak akan mematahkan semangat 25 pasukan lain, tetapi kejayaan ini akan memberikan galakan kepada pasukan lain untuk memberikan peluang lain bagi orang awam mengalami keseronokan penerbangan angkasa.
 
SpaceShipOne ujian yang dibiayai secara persendirian dimajukan oleh syarikat [[Burt Rutan]], [[Scaled Composites]], dalam rancangan [[Tier One]], sebagai kemasukan mereka dalam pertandingan [[Ansari X Prize]]. Pada [[21 Jun]] [[2004]] ia melakukan [[penerbangan angkasa berpemandu]] yang pertama.