Silinder Cyrus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pejuang bahasa (bincang | sumb.)
k Laman baru: thumb|50px|frame|right|Silinder Cyrus '''Silinder Cyrus''' adalah artifak dari zaman Empayar Parsi yang mengandungi sebuah deklarasi ditulis dalam ...
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 04:25, 9 Januari 2007

Silinder Cyrus adalah artifak dari zaman Empayar Parsi yang mengandungi sebuah deklarasi ditulis dalam tulisan pepaku Babylonia. Ketika menawan Babylon, Cyrus Agung mengisyhtiharkan deklarasi ini yang mengandungi kisah mengenai kejayaan beliau, beberapa akta mengenai hak-hak kemanusiaan dan juga salasilah keluarga diraja beliau. Artifak ini ditemui Hormuzd Rassam, seorang bijak pandai Assyria pada tahun 1879 di kuil Marduk di Babylon. Hari ini, ianya disimpan di Muzium British.

Fail:Cyrus The Great Seal.jpg
Silinder Cyrus

Shah Mohammad Reza Pahlavi mendakwa bahawa deklarasi itu adalah titik permulaan dalam sejarah perjuangan hak-hak kemanusiaan. Ini disokong dengan bukti dalam deklarasi itu yang menyatakan hak untuk mendirikan semula patung dewa yang telah dilarang oleh raja Babylon dan juga kebebasan beragama.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.