Balai Seni Negara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khairul hazim (bincang | sumb.)
k Balai Seni Lukis Negara dipindahkan ke Balai Seni Visual Negara: Pertukaran nama
Khairul hazim (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Balai Seni Lukis Negara 2007 13 pano.jpg|thumb|Balai Seni Lukis Negara]]
 
'''Balai Seni LukisVisual Negara Malaysia''' ditubuhkan pada 28 Ogos 1958, setahun selepas [[Malaysia]] mencapai [[Pengisytiharan Kemerdekaan Tanah Melayu|kemerdekaan]] daripada British. Galeri ini merupakan badan berkanun yang menerima peruntukan tahunan daripada kerajaan melalui [[Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia|Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan]]. Ia juga menerima sumbangan dari badan korporat dan penaja untuk melangsungkan aktiviti-aktiviti seni sampingan.
 
Dalam usaha untuk mempromosi kesedaran dan penghargaan seni dalam kalangan setiap golongan masyarakat, objektif utama Balai Seni LukisVisual Negara adalah untuk mempersembahkan pameran dari dalam dan luar negara, seminar, bengkel, pertandingan dan aktiviti seni lain serta berusaha memperkembangkan koleksi tetapnya yang kini merangkumi lebih 2,500 karya.
 
==Bangunan baru==
Baris 10:
Balai Seni Lukis Negara yang baru terletak di Jalan Temerloh Off Jalan Tun Razak. Bangunan yang mempunyai ciri-ciri senibina yang tersendiri ini terletak di antara [[Istana Budaya]] dan [[Perpustakaan Negara]] [[Malaysia]]. Kedudukannya juga tidak jauh dari [[Menara Berkembar Petronas]] dan [[Pusat Dagangan Dunia Putra]] (PWTC).
 
Bangunan BSLNBSVN mengandungi 6 buah galeri, sebuah bengkel dan gedung kreatif, pusat sumber, sebuah [[audiotorium]] yang memuatkan 144 tempat duduk dan juga pejabat bahagian pentadbiran BSLNBSVN.
 
==Artis di lobi==