Linguistik pengiraan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 7:
 
==Asal==
Linguistik pengiraan sebagai satu bidang mendahului kecerdasan buatan, satu bidang yang ia sering digolongkan. Ia berasal daripada usaha-usaha di [[Amerika Syarikat]] pada dekad 1950-an untuk menterjemahkan teks bahasa-bahasa lain ke dalam [[bahasa Inggeris]], khususnya jurnal-jurnal saintifik [[bahasa Rusia|Rusia]], melalui komputer. Oleh sebab komputer mempunyai keupayaan untuk membuat [[matematik]] yang rumit dengan lebih cepat dan tepat berbanding dengan manusia, adalah dianggap bahawa komputer tidak lama lagi akan mencapai keupayaan yang sama untuk memproses bahasa apabila perincian-perincian teknikal dapat diatasi.
Computational linguistics as a field predates artificial intelligence, a field under which it is often grouped. Computational linguistics originated with efforts in the [[United States]] in the 1950s to have computers automatically translate texts in foreign languages into English, particularly [[Russian language|Russian]] scientific journals. Since computers had proven their ability to do complex [[mathematics]] much faster and more accurately than humans, it was thought to be only a short matter of time before the technical details could be taken care of that would allow them the same remarkable capacity to process language.
 
Apabila [[penterjemahan mesin]] (juga dikenali sebagai "penterjemahan mekanik") gagal untuk menghasilkan terjemahan yang tepat, masalah itu telah diakui jauh lebih rumit daripada apa yang dianggap sebelum itu. Linguistik pengiraan telah dilahirkan sebagai nama untuk sebuah bidang kajian yang baru yang menumpukan pada perkembangan [[algoritma]] dan [[perisian]] untuk memproses data-data bahasa dengan cerdas. Ketika kecerdasan buatan muncul pada dekad 1960-an, bidang lingusitik pengiraan menjadi satu subbahagian kecerdasan buatan yang berkenaan dengan pemahaman peringkat manusia dan penghasilan bahasa-bahasa sejadi.
When [[machine translation]] (a.k.a. mechanical translation) failed immediately to yield accurate translations, the problem was recognized as far more complex than had originally been assumed. Computational linguistics was born as the name of the new field of study devoted to developing [[algorithm]]s and [[software]] for intelligently processing language data. When artificial intelligence came into existence in the 1960s, the field of computational linguistics became that sub-division of artificial intelligence dealing with human-level comprehension and production of natural languages.
 
Supaya dapat menterjemahkan sebuah bahasa ke dalam bahasa yang lain, pemahaman [[sintaksis]] kedua-dua bahasa, sekurang-kurangnya pada tahap [[Morfologi (linguistik)|morfologi]] (sintaksis kata) dan ayat-ayat lengkap, telah diperhatikan. Untuk memahami sintaksis, seseorang harus juga memahami [[semantik]] perbendaharaan kata, serta juga sedikit sebanyak tentang [[pragmatik]] yang berkenaan dengan bagaimana bahasa digunakan. Oleh itu, apa yang bermula sebagai suatu usaha untuk menterjemahkan bahasa telah berkembang menjadi sebuah disiplin yang menumpukan pada pemahaman bagaimana mewakili dan memproses bahasa-bahasa sejadi melalui komputer.
In order to translate one language into another, it was observed that one had to understand the [[syntax]] of both languages, and at least at the level of [[morphology (linguistics)|morphology]] (the syntax of words) and whole sentences. In order to understand syntax, one had to also understand the [[semantics]] of the vocabulary, and even to understand something of the [[pragmatics]] of how the language was being used. Thus, what started as an effort to translate between languages evolved into an entire discipline devoted to understanding how to represent and process individual natural languages using computers.
 
==Subbidang==