Sejarah Hong Kong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{History of Hong Kong}}
[[Hong Kong]] telah mula diduduki sejak Zaman Neolitik. Ia mula menjadi perhatian dunia pada kurun ke-19. British telah menduduki Hong Kong semasa Perang Chandu 1841, tetapi dikembalikan kepada China pada tahun berikutnya di bawah Persetiaan Nanking. Sebahagian dari kawasan bersebelahan Semenanjung Kowloon (selatan Boundary Street) dan Pulau Stonecutters diserahkan kepada Britain pada tahun 1860 di bawah Konvensyen Peking selepas tamatnya Perang Chandu Kedua. Beberapa kawasan bersebelahan yang kini dikenali sebagai New Territories (termasuklah New Kowloon dan Pulau Lantau) telah dipajakkan kepada Britain untuk tempoh 99 tahun dari 1 Julai 1898 hingga 30 Jun 1997.
[Hong Kong]] bermula sebagai sebuah pulau pantai geografi yang terletak di luar pantai selatan [[China]]. Walaupun poket penempatan telah berlaku di rantau ini dengan penemuan arkeologi sejak beribu-ribu tahun, tetap rekod bertulis tidak dibuat sehingga pertunangan [[Sejarah China Dinasti Qin #: Permulaan Imperial China | Imperial China]] dan [[Jajahan British]] di dalam wilayah. Bermula daripada sebagai kampung nelayan satu, garam tapak pengeluaran dan tanah perdagangan, ia akan berkembang menjadi pelabuhan satu tentera kepentingan strategik dan akhirnya 1 antarabangsa [[Kewangan Pusat | kewangan pusat]] yang 6 di dunia tertinggi [[Langkah-langkah daripada pendapatan kebangsaan dan output # Kasar Negara Kasar | KDNK (PPP) per kapita]], menyokong 33% daripada aliran modal asing ke China.<ref>CIA gov. "[https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2004rank.html CIA]." ''HK GDP 2004.'' Retrieved on 6 March 2007.</ref>
 
Merujuk kepada perjanjian yang telah ditandatangani di antara [[Republik Rakyat China]] (RRC) dengan [[United Kingdom]] (UK) pada 19 Disember [[1984]], [[Pengisytiharan Bersama China-British]] yang mana keseluruhan Wilayah Hong Kong yang berada di bawah Pemerintahan Kolonial British akan menjadi [[Kawasan Pentadbiran Khas Republik Rakyat China]] pada 1 Julai 1997.
 
Di dalam Pengisytiharan Bersama, pihak RRC berjanji bahawa di bawah dasar "Satu Negara, Dua Sistem" yang dicadangkan oleh mendiang Deng Xiaoping, sistem ekonomi sosialis di China tidak akan diamalkan di Hong Kong dan sistem kapitalis yang diamalkan sebelumnya di Hong Kong dan cara hidup tidak akan berubah untuk tempoh 50 tahun (2047). Hong Kong juga berpeluang untuk memperolehi autonomi sepenuhnya di dalam semua perkara kecuali hal ehwal luar dan pertahanan.
 
==Zaman Prasejarah==