Perbezaan antara semakan "Hukum gerakan planet Kepler"

tiada ringkasan suntingan
k (bot menambah: az:Kepler qanunları)
{{pengesahan}}
[[Fail:Kepler laws diagram.svg|thumb|300px|Ilustrasi tiga hukum Kepler dengan dua orbit planet. (1) Orbit adalah berbentuk elips, dengan titik fokus ''f1'' dan ''f2'' bagi planet pertama dan ''f1'' dan ''f3'' bagi planet kedua. Matahari diletakkan di titik fokus ''f1''. (2) Segmen berlorek ''A1'' dan ''A2'' mempunyai luas permukaan yang sama dan masa untuk planet 1 merangkumi segmen ''A1'' adalah sama dengan masa untuk merangkumi segmen ''A2''. (3) Jumlah pusingan orbit bagi planet 1 dan planet 2 adalah dalam nisbah <math>a1^{3/2}:a2^{3/2}</math>.]]
 
# Satu garis yang menyambungkan planet dengan matahari mencakupi luas yang sama ketika selang masa yang sama apabila planet bergerak dalam orbit. Ini bermakna, planet bergerak lebih pantas ketika menghampiri matahari manakala lebih perlahan ketika menjauhi matahari. Dengan hukumnya ini, Kepler memusnahkan teori astronomi Aristotle tentang pergerakan planet yang seragam.
# [[Kuasa dua]] bagi tempoh orbit planet berkadar terus dengan paksi semimajor kuasa tiga bagi orbot tersebut. Ini bukan sahaja bermakna orbit yang lebih besar mempunyai lebih lama tempohnya, tetapi juga kelajuan planet di orbit yang lebih besar adalah lebih lambat dari planet yang di orbit yang lebih kecil.
 
== Rujukan ==
 
<references />
 
== Lihat juga ==
3,556

suntingan