Pegon: Perbezaan antara semakan

15 bait ditambah ,  10 tahun lalu
tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Huruf '''Pegon''' adalah [[huruf]] Arab atau lebih tepat: [[Tulisan Jawi]] yang dimodifikasi untuk menuliskan perkataan [[bahasa Jawa]] dan [[Bahasabahasa Sunda]]. Kata Pegon konondipercayai berasal dari bahasa Jawa ''pégo'' yang berartibererti menyimpang. Sebab bahasa Jawa yang ditulis dalam huruf Arab dianggap sesuatu yang tidak [[lazim]].
 
BerbedaBerbeza dengan huruf Jawi, yang ditulis gundul, pegon hampir selalu dibubuhi tanda vokal. Jika tidak, maka tidak disebut pegon lagi melainkan gundhul. Bahasa Jawa memiliki kosakata vokal ([[aksara swara]]) yang lebih banyak daripada bahasa Melayu sehingga vokal perlu ditulis untuk menghindari kerancuan.
 
Di bawah ini adalah daftarsenarai huruf-huruf pegon. Huruf-huruf yang tidak ada dalam huruf Arab yang sejati, diberi lingkaran.
 
[[file:Pegon.jpg]]
<br><i>Harkat(Jawa: Sandhangan) Huruf Pegon</i><br>
 
Huruf pegon di Jawa terutama dipergunakan oleh kalangan umat [[Muslim]] yang taat, terutama di [[pesantren]]-pesantren. Biasanya ini hanya dipergunakan untuk menulis [[komentar]] pada [[Al-Qur'anQuran]], tetapi banyak pula naskah-naskah [[manuskrip]] cerita yang secara keseluruhan ditulis dalam pegon. MisalkanMisalnya naskah-naskah [[Serat Yusup]].
 
{{stub}}
10,347

suntingan