Mahathir Mohamad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Smim90 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 112.137.166.36 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Smim90
Baris 34:
Dr Mahathir telah dikaitkan dengan pembangunan pelbagai projek mega pada zaman pemerintahannya seperti projek ''Kuala Lumpur City Centre'' (KLCC), [[Menara Berkembar PETRONAS]], [[KLIA|Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur]] (KLIA) dan [[Koridor Raya Multimedia]] (''Multimedia Super Coridor''/MSC).
 
Selepas persaraannya, nama Dr Mahathir terus terpahat sebagai "Bapa Pemodenan Malaysia", negarawan ulung yang telah menjadikan Malaysia sebuah negara moden, makmur, ceria dan penuh bertenaga. Pada Jun [[2005]], beliau dianugerahkan sebagai [[Tun]], pangkat kehormatan yang tertinggi di Malaysia oleh Sultan Mizan Zainal Abidin. Melalui perkhidmatannya sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, beliau merupakan pemimpin paling lama yang memegang jawatan tersebut di [[Asia Tenggara]].
 
== Latar belakang ==
Baris 45:
Dr Mahathir telah bertanggungjawab dengan apa yang dipanggil pembangunan projek mega pada zaman pemerintahannya seperti projek Kuala Lumpur City Centre (KLCC), Menara Berkembar PETRONAS, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Koridor Raya Multimedia (Multimedia Super Coridor/MSC), yang akhirnya menjadi lambang kemegahan rakyat dan diterima ramai.
 
Selepas persaraannya, nama Dr Mahathir terus terpahat sebagai "Bapa Pemodenan Malaysia", negarawan ulung yang telah menjadikan Malaysia sebuah negara moden, makmur, ceria dan penuh bertenaga. Seperti dijangka pada Oct 2003, beliau dianugerahkan sebagai Tun o, pangkat kehormatan yang tertinggi di Malaysia atas jasanya yang teramat besar pada nusa dan bangsa. Melalui perkhidmatannya sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, beliau merupakan pemimpin kedua paling lama yang memegang jawatan tersebut di Asia Tenggara selepas Presiden Suharto dari Indonesia.
 
== Pendidikan ==