Langkasuka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
k r2.5.1) (bot menambah: id:Langkasuka
Smim90 (bincang | sumb.)
Baris 7:
 
==Patani dan Langkasuka==
Negeri [[Patani]] memiliki sejarah yang cukup lama, jauh lebih lama daripada sejarah negeri-negeri di Semenanjung Tanah Melayu seperti [[Melaka]], [[Johor]] dan [[Selangor]]. Sejarah lama Patani merujuk kepada kerajaan Melayu tua pengaruh [[Hindu]]-[[India]] bernama Langkasuka sebagaimana dikatakan oleh seorang ahli antropologi sosial di ''Prince of Songkla University'' di Patani, Seni Madakakul bahawa Langkasuka itu terletak di Patani. Pendapat beliau ini didukung oleh sejarawan lain seperti Prof. Zainal Abidin Wahid, Mubin Shepard, Prof. Hall dan Prof. Paul Wheatly.
 
Lebih jauh bahkan Sir John Braddle menegaskan bahawa kawasan timur Langkasuka meliputi daerah pantai timur Semenanjung, dari Senggora, Patani, Kelantan sampai ke TrengganuTerengganu, termasuk juga kawasan sebelah utara negeri Kedah (M. Dahlan Mansoer, 1979).
 
Dalam buku sejarah negeri Kedah, [[Hikayat Merong Mahawangsa]], ada menyebut bahawa negeri Langkasuka terbahagi kepada dua: Sebahagian terletak di negeri Kedah iaitu terletak di kawasan tebing sungai Merbok. SebagianSebahagian lainnyayang lain terletak di sebelah timur Kedah, yaituiaitu di pantai Laut China Selatan. Dalam hal ini, Prof. Paul Wheatly tanpa ragu mengatakan bahwabahawa Langkasuka terletak di Patani sekarang. Pendapat beliau dikuatkan dengan temuanpenemuan kepingan batu-batubatuan purba peninggalan kerajaan Langkasuka di daerah Jerang dan Pujud (nama-nama kota pada masa itu). Konon,Dakwaan menurut buku[[Kakawin NegarakertagamaNagarakretagama]], Jerang atau Djere merupakan ibukota Langkasuka.
 
Sedangkan asal usul orang Patani menurut para antropologantropologi berasal dari suku Jawa-Melayu. Sebab ketika itu suku inilah yang mula-mula mendiami [[Tanah Melayu]]. Kemudian berdatangan pedagang [[Arab]] dan India yang melakukan persemendaan sehingga menurunkan keturunan Melayu Patani di selatan Thai sekarang.
 
Tanah Melayu telah didatangi pedagang dari Arab, India dan China sejak sebelum masehimasihi. Seorang pengembara China menyebut bahawa ketika kedatangannya ke Langkasuka pada tahun 200 masehimasihi, iabeliau mendapati negeri itu telah lama dibuka. {{fact}}
 
[[Kategori:Sejarah Malaysia]]