Abhishek Bachchan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Lop~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 14:
 
 
'''''Abhishek Bachchan''''' ({{lang-hi | अभिषेक बच्चन}}, dilahirkan pada 5 Februari 1976 di [[Mumbai]], India merupakan seorang [[pelakon]] dan [[filempenerbit pengeluar| pengeluarfilem]]. Beliau adalah anak kepada pelakon India [[Amitabh Bachchan]] dan [[Jaya Bachchan]] dan berkahwin dengan pelakon dan bekas [[Miss World]] [[Aishwarya Rai]].
 
 
Abhishek bersekolah di Sekolah Jamnabai Narsee, Sekolah Scotland Bombay di Mumbai, Sekolah Moden di Vasant Vihar, New Delhi dan Kolej Aiglon. Dia kemudiannya pergi ke [[Amerika Syarikat]] untuk menamatkan pengajiannya di Universiti Boston.
 
Abhishek mula menceburi dalam bidang lakonan pada tahun 2000 dan mencapai kemasyuran pada tahun 2004.
 
==Peribadi==
Pada Oktober 2002, Bachchan mengumumkan pertunangan antara Abhishek dengan Karisma Kapoor tetapi pertunangan tersebut dihentikanputus pada Januari 2003. Kemudian pada 14 Januari 2007 Bachchan memgumumkanmengumumkan tarikh pertunangan Abhishek dengan Aishwarya Rai.
 
Pada [[20 April]] [[2007]], Abhishek Bachchan mengahwini [[Aishwarya Rai]] mengikut upacara tradisional Hindu.<ref>[http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/6577053.stm], Abhishek Bachchan berkahwin</ref>. Perkahwinan ini diadakan secara tertutup di kediaman Bachchan, ''Prateeksha'' di [[Juhu]], [[Mumbai]].
[[File:Aishwarya-rai-and-husband-abhishek-snapped-after-delivery.jpg‎|thumb|left|Aishwarya lepas bersalin]]
 
Pada 16 November 2011, Aishwarya Rai melahirkan seorang anak perempuan dan isu ini telah menjadi hangat di seluruh dunia. Keluarga Bachchan mengatakan bahawa ada sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab telah menyebarkan foto palsu mengenai Aishwarya iaitu gambar Aishwarya bersama anaknya di hospital di Internet dan Facebook. Bachchan kemudian mengatakan bahawa foto Aishwarya bersama anaknya akan diedarkan di media sebaik sahaja menantunya kembali ke rumah daripada hospital.