21 Disember: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Vagobot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot menambah: ilo:Disiembre 21
Aurora (bincang | sumb.)
kemas kini
Baris 3:
'''21 Disember''' merupakan [[hari]] ke-355 (hari ke-356 dalam [[tahun lompat]]) dalam [[kalendar Gregory]]. Tinggal 10 hari sebelum memasuki tahun selepasnya.
 
Hari ini juga mungkin merupakan:
* [[Solstis musim sejuk]] di [[Hemisfera Utara]]
* [[Solstis musim panas]] di [[Hemisfera Selatan]]
* [[Perayaan DongZhi|Dongzhi]], [[Yalda]] dan [[Yule]]
 
== Peristiwa ==
Baris 13:
* [[69]] - [[Vespasian]] ''(gambar)'' menjadi [[Maharaja Rom]] yang keempat dalam [[Tahun Empat Maharaja]].
* [[1913]] - Wartawan British [[Arthur Wynne]] menerbitkan [[silang kata|teka silang kata]] yang pertama di akhbar ''[[New York World]]''.
* [[1937]] - [[Filem cetera]] [[kartun animasi|animasi]] [[Snow White and the Seven Dwarfs (filem 1937)|''Snow White and the Seven Dwarfs'']] yang berdasarkan cerita pari-pari ''[[SnowPuteri WhiteSalji]]'' oleh [[Grimm Bersaudara]] mengadakan tayangan perdananya.
* [[1962]] - [[Taman negara]] [[Norway]] yang pertama, [[Taman Negara Rondane]] ''(gambar)'' diasaskan.
* [[1968]] - Penerbangan manusia pertama ke [[Bulan (satelit)|Bulan]] (dan jasad cakerawala lain), ''[[Apollo 8]]'' dilancarkan dari ''[[KennedyPusat SpaceAngkasa CenterKennedy]]'' di [[Florida]], A.S.
* [[1979]] - [[Perjanjian Rumah Lancaster]] dimeterai, menamatkan pemerintahan orang putih di bawah [[Ian Smith]] secara berkesan di [[Rhodesia]].
* [[1988]] - Sebutir [[bom]] memusnahkan [[Penerbangan 103 Pan Am]] ketika pesawat itu berada di ruang udara [[Lockerbie]], [[Scotland]], membunuh 270 orang termasuk 11 di atas tanah.
* [[2010]] - [[Milo Đukanović]] meletak jawatan sebagai [[Perdana Menteri Montenegro]].
 
----