Universiti Brunei Darussalam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MystBot (bincang | sumb.)
Smim90 (bincang | sumb.)
kemaskan ayat
Baris 37:
<tr>
<th style="border-top: solid 1px #ccd2d9; padding: 0.4em 1em 0.4em 0; vertical-align: top; text-align: left;">Laman Web</th>
<td style="border-top: solid 1px #ccd2d9; padding: 0.4em 1em 0.4em 0; vertical-align: top">http://www.ubd.edu.bn/index.htm</td>
</tr>
</table>
Baris 45:
</div><!-- end of floated right section; article starts here -->
 
Cadangan bagi penubuhan [[Universiti Brunei Darussalam]] pertama kali ditimbulkan semasa penilaian penuh kemudahan pendidikan tinggi di negara tersebut[[Brunei]] Darussalam pada tahun 1976. Berikutan dengan bebrapabeberapa perbincangan yang mendorong kepada perlantikan jawatankuasa pemandu (steering committee yang,) dengan bantuan [[British Council]], proceededia tomendorong engagekepada ahubungan sekumpulan pakar bagi mengkaji dan menasihat isu berkenaan perkara tersebut. Bagaimanapun perananganpenerangan aktif tidak bermula sehinggapada tahun 1984-5 hingga 1985, pada masa mana hubungan akedemikakademik dibincangkan bersama beberapa universii di United Kingdom dan Malaysia.
 
Pada 23 April 1985 His Majesty Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Sultan anddan Yang Didi-Pertuan of Negara Brunei Darussalam mengistiharkanmengisytiharkan, bahawa dengan kepentingan pembangunan nasional, Brunei Darussalam akan mempunyai universitinya sendiri dan semua urusan yang diperlukan akan dilakukan dengan seberapa segera.
Cadangan bagi penubuhan Universiti Brunei Darussalam pertama kali ditimbulkan semasa penilaian penuh kemudahan pendidikan tinggi negara tersebut pada 1976. Berikutan dengan bebrapa perbincangan yang mendorong kepada perlantikan steering committee yang, dengan bantuan British Council, proceeded to engage a sekumpulan pakar bagi mengkaji dan menasihat berkenaan perkara tersebut. Bagaimanapun peranangan aktif tidak bermula sehingga 1984-5, pada masa mana hubungan akedemik dibincangkan bersama beberapa universii di United Kingdom dan Malaysia.
 
Pada 23 April 1985 His Majesty Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Sultan and Yang Di-Pertuan of Negara Brunei Darussalam mengistiharkan, bahawa dengan kepentingan pembangunan nasional, Brunei Darussalam akan mempunyai universitinya sendiri dan semua urusan yang diperlukan akan dilakukan dengan seberapa segera.
 
 
==Lihat juga==
* [[Senarai Universiti di Brunei Darussalam]]