Abdul Hamid Othman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 24:
Pada pilihan raya 29 November 1999, beliau kalah bertanding apabila menentang Datuk Prof. [[Shahnon Ahmad]] ([[Pas]]) yang bertanding buat pertama kali.Dr Abdul Hamid memperolehi 13,026 undi manakala Shahnon mendapat 13,504 undi. Oleh itu jawatan beliau sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri hingga 1999 sahaja. Ketika ini [[BN]]/[[UMNO]] berhadapan dengan gelombang reformasi pimpinan Datuk Seri [[Anwar Ibrahim]] yang telah dipecat pada 1998. Dua DUN di Sik iaitu Belantek dan Jeneri turut terlepas kepada PAS.
 
Selepas itu beliau dilantik sebagai [[Senator]] di [[Dewan Rakyat]] untuk membolehkannya menganggotai semula kabinet . Pelantikan beliau sebagai senator tamat selepas enam tahun. Kekosongan beliau diisi oleh tokoh agama iaitu Brigidier Datuk [[Abdul Hamid Zainal Abidin]] yang dilantik sebagai Senator.
 
Pada 1999, DUN [[Belantek]] , Sik turut dimenangi oleh calon PAS iaitu Mohd Isa Shafie dengan majoriti 492 undi menewaskan calon BN Siti Meriam Salleh manakala di [[Jeneri]], wakil PAS Yahya Abdullah menang dengan majoriti 393 menewaskan calon BN yang merupakan penyandang Mohd Hadzir Mohd Jaafar.