Orang Banjar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 52:
Penghijrahan suku Banjar ke Sumatera khususnya ke Tembilahan, Indragiri Hilir sekitar tahun 1885 di masa pemerintahan Sultan Isa, raja Indragiri sebelum raja yang terakhir. Tokoh etnik Banjar yang terkenal dari daerah ini ialah Syekh Abdurrahman Siddiq Al Banjari yang berasal dari Martapura, Banjar yang memegang jawatan sebagai Mufti Kerajaan Indragiri.
 
Dalam masa-masa tersebut, suku Banjar juga berhijrah ke Malaysia antara lain ke negeri [[Kedah]], [[Perak]] ([[Kerian]], [[Sungai Manik]], [[Bagan Datoh]]), [[Selangor]] ([[Sabak Bernam]], [[Tanjung Karang]]), [[Johor]] ([[Batu Pahat]]) dan jugadi negeri[[Malaysia Timur]], [[Sabah]] ([[Sandakan]], [[Tenom]], [[Keningau]], [[Tawau]]), yang[[Sarawak]] dikenali sebagai([[Kuching]], [[BanjarSri MelauAman]]). Tokoh etnik Banjar yang terkenal dari Malaysia adalah [[Syeikh Husein Kedah Al Banjari]], iaitu bekas mufti Kerajaan Kedah. Salah seorang etnik tokoh Banjar dari Malaysia yang terkenal ketika ini ialah [[Harussani Zakaria|Dato Seri Harussani bin Haji Zakaria]] yang menjadi Mufti Kerajaan Negeri Perak.
 
Daerah yang paling ramai terdapat etnik Banjar di Malaysia adalah daerah [[Kerian]] di Negeri Perak Darul Ridzuan. Organisasi suku Banjar di Malaysia adalah [[http://www.mypbm.org/ Pertubuhan Banjar Malaysia]].
 
== Hubungan dengan kaum Dayak ==