Tanah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k →‎Lihat juga: tambh beberapa jenis tanah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k tambah definasi tanah
Baris 8:
Tanah yang terdiri dari [[pedosfera]], terletak di antara muka [[litosfera]] dengan [[biosfera]], [[atmosfera]] and [[hidrosfera]]. Pembentukan tanah, atau [[pedogenesis]], merupakan kesan gabungan proses fizikal, kimia, biologi dan antropogen pada bahan asal geologi yang menghasilkan lapisan tanah.
 
TANAH adalah asas penting dalam pertanian untuk menjalankan penanaman pelbagai tumbuhan sama ada untuk tanaman makanan, tanaman industri atau tanaman lain. Tanah terbentuk daripada proses luluhawa semenjak berjuta-juta tahun dahulu dan terdapat banyak jenis tanah terbentuk dimuka bumi yang mempunyai pelbagai cir-ciri untuk dipelajari. Pakar Sains Tanah telah membuat pelbagai pengkelasan mengenai tanah untuk dijadikan panduan kepada semua pihak bagaimana hendak menguruskan tanah tersebut bagi memberikan pulangan optima dalam aktiviti penanaman.
 
Bagi tujuan perancangan pertanian maka tiga aspek penting mengenai tanah adalah diperlukan iaitu [[klasifikasi tanah]], [[klasifikasi kesesuaian tanah]] dan tanaman serta penentuan kesesuaian tanaman. Maklumat-maklumat ini penting sebagai asas bagi amalan agronomi dan pengurusan tanah untuk jenis-jenis tanaman yang akan dimajukan.
== Definasi ==
Terdapat 2 definasi jelas tanah iaitu pertama, tanah ialah [[mineral tak kukuh]] atau [[bahan organik]] pada permukaan [[bumi]] yang bertindak sebagai satu medium [[semula jadi]] untuk pertumbuhan [[tumbuhan darat]].<ref>[http://soils.usda.gov/education/facts/soil.html Apa itu tanah?], Maklumat Tanah, Jabatan Pertanian US.</ref>. Ini lain pula bagi ahli jurutera dan geologi. Sudut pandangan ini berbeza kerana mengikut profesion masing-masing dalam mentafsir tanah.