449 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 26:
====Yunani====
{{portal|Yunani|Coat of arms of Greece.png}}
* Negara-negara kota [[Yunani]] berdamai dengan [[Empayar Parsi]] melalui perjanjian [[Keamanan Callias]] yang dinamai sempena nama ketua duta besar Yunani di Istana Parsi yang merupakan abang (atau adik) ipar [[Cimon]]. [[Athens]] bersetuju untuk menamatkan bantuanbantuannya kepada pemberontak-pemberontak [[Mesir]] yang masih sedang bertempur di sesetengah bahagian [[Delta Nile]], sedangkanmanakala Parsi bersetuju tidak akan menurunkan kapal-kapal perangnya masuk ke [[Laut Aegea]]. Athens kini menguasai semua negara-negara kota di Ionia secara berkesan.
* [[Pericles]] memulakan rancangan pembinaan agung yang termasuk pengubuan semula [[Piraeus]] serta tembok-tembok panjang yang terbentang ke Athens.
* Pericles mencadangkan "Dekri Kongres" yang membenarkan pembelanjaan sebanyak 9,000 [[talen]] untuk membiayai rancangan pembinaan semula candi-candi Athens yang amat besar. Ini menyebabkan perjumpaan ("Kongres") semua negara-negara Yunani untuk mempertimbangkan persoalan pembinaan semula candi-candi yang dimusnahkan oleh tentera Parsi. KongresBagaimanapun, kongres itu gagal, akibat tentanganpenentangan [[Sparta]].
* Pericles mempertanggungjawabkan [[Phidias]], pengarca Athens, untuk semuasegala aspek kesenian rancangan pembinaan semulanasemula. Pembinaan bermula dengan [[Candi Hephaestus]] di [[Athens]], manakala Senat Athens menempah [[Callicrates]] untuk membina sebuah kuil untuk dewi [[Athena Nike]] di [[Akropolis]].
* [[Perang Suci Kedua]] tercetus antara Athens dengan Sparta, apabila Sparta memaksa [[Delpi]] berpisah daripada [[Phocis]] dan menjadikannya merdeka.
 
====Republik Rom====