Zaman Kegemilangan Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rizius (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tearfate (bincang | sumb.)
Baris 59:
Lagi satu aspek kehidupan bandar Islam ialah wakaf, sesuatu amal kebajikan keagamaan yang terus berurusan dengan kadi dan imam. Melalui derma, kebanyakan tempat mandi awam dan kilang dibina dan hasilnya digunakan untuk membiayai pendidikan serta membekalkan pengairan untuk dusun luar bandar. Mengikuti pengembangan,sistem ini diperkenalkan kepada masyarakat Eropah Timur oleh [[Empayar Turki Uthmaniyyah|Kerajaan Turki Uthmaniyyah]].
 
Apabila semua asas agama kepada semua kepercayaan berasaskan cukai kecuali dalam dunia Islam, rakyat perlu membayar cukai kepada majlis pembandaran, askar kepada pemerintah tertinggi dan tuan tanah kepada bendahari negeri. Cukai juga dikenakan keatas lelaki bujang sehingga dia berkahwin. Berbeza dengan zakat, zakat merupakan derma kebaikan yang wajip terhadap seseorang Muslim kepada golongan-golongan tertentu, manakala orang bukan Islam perlu membayar jizya, seperti cukai kepala.
{{terjemahan}}
While religious foundations of all faiths were tax exempt in the Muslim world, civilians paid their taxes to the urban authorities, soldiers to the superior officer, and landowners to the state treasury. Taxes were also levied on an unmarried man until he was wed. Instead of [[zakat]], the mandatory charity required of Muslims, non-Muslims were required to pay the [[jizya]], a kind of poll tax.
 
Binatang ternakan yang dibawa ke bandar untuk penyembelihan dihadkan pada kawasan di luar bandar sahaja, kerana industri ini dilihat sebagai kotor. Manakala, barang berharga diletakan berdekatan dengan pusat bandar. Hal ini menyebabkan penjual buku dan tukang besi tertumpuh dekat dengan masjid utama di pusat bandar.
Animals brought to the city for slaughter were restricted to areas outside the city, as were any other industries seen as unclean. The more valuable a good was, the closer its market was to the center of town. Because of this, booksellers and goldsmiths clustered around the main [[mosque]] at the heart of the city.
 
Persatuan-persatuan tidak diiktiraf secara rasmi pada kota Islam zaman pertengahan. Urusan perdagangan dikawal-selia oleh penyelia yang diiktiraf oleh majlis pembandaran. Setiap urusan perdagangan dijalankan dengan identiti tersendiri, ahli-ahlinya akan mengunjungi masjid yang sama, dan berhidmat bersama dalam ketenteraan. Hamba pula kadang-kala diupah dalam perladangan tebu gula dan perlombongan garam, walaubagaimanapun terdapat juga hamba yang diupah lebih kepada menjadi pembantu dirumah atau profesion askar upahan.
[[Guilds]] were officially unrecognized by the medieval Islamic city, but trades were supervised by an official recognized by the city. Each trade developed its own identity, whose members would attend the same mosque, and serve together in the militia. Slaves were often employed on sugar plantations and salt mines, but more likely as domestic house servants or professional soldiers.
 
Teknologi dan perindustrian pada tamadun Islam dibangunkan dengan amat maju sekali. Teknik [[penyulingan]] yang telah membantu meningkatkan mutu industri minyak wangi, terdapat juga bahan [[kimia]] sepuh [[seramik]] juga dibuat dengan giat untuk bersaing dengan seramik-seramik yang diimport daripada China. Pendekatan saintifik dalam bidang kaji logam untuk memudahkan mengadaptasi dan meningkatan mutu teknologi besi daripada [[India]] dan China. Eksport utama terdiri daripada perusahan dan perkilangan barangan mewah, seperti ukiran kayu, logam dan kaca, tekstil, dan seramik.
Technology and Industry of Islamic civilization was highly developed. [[Distillation]] techniques supported a flourishing perfume industry, while chemical ceramic glazes were developed constantly to compete with ceramics imported from China. A scientific approach to metallurgy made it easier to adopt and improve steel technologies from India and China. Primary exports included manufactured luxuries, such as wood carving, metal and glass, textiles, and ceramics.
 
Sistem kontrak telah digunakan oleh pedagang-pedagang dengan efektif. Pedagang akan membeli dan menjual untuk [[komisen]], dengan wang yang dilaburkan kepada mereka oleh pelabur-pelabur yang kaya, atau perkongsian perlaburan bersama beberapa pedagang, yang terdiri daripada Muslim, Nasrani, dan Yahudi. Dalam pada itu, dokumen-dokumen telah ditemui dalam tinggalan sinagog orang mesir yang menyatakan dengan terperinci tentang pedagang-pedagang dan kehidupan manusia yang gemilang pada zaman pertengahan di timur tengah. Perkongsian perniagaan dipupuk untuk tujuan usaha perniagaan komersial, dan ikatan kekeluargaan telah membolehkan rangkaian urusan perniagaan yang luas di tempat-tempat yang jauh. Rangkaian ini dibangunkan semasa wang boleh didebitkan di Baghdad dan dikreditkan di Sepanyol, daripada hal ini, sistem cek telah wujud sehingga hari ini. Setiap kali barangan melalui bandar, barangan akan dikenakan cukai, hal ini meningkatkan harga barang dengan tinggi sebelum tiba ke destinasi akhir. Walaubagaimanapun, dalam dunia Islam ketika itu, umat Islam mempunyai sumber yang mencukupi tanpa bergantung kepada pasaran luar pada zaman keemasan Islam.
The systems of contract relied upon by merchants was very effective. Merchants would buy and sell on commission, with money loaned to them by wealthy investors, or a joint investment of several merchants, who were Muslim, Christian and Jewish. Recently a collection of documents were found in an [[Egypt|Egyptian]] [[synagogue]] shedding a very detailed and human light on the life of medieval middle eastern merchants. Business partnerships would be made for many commercial ventures, and bonds of kinship enabled trade networks to form over huge distances. Networks developed during this time enabled a world in which money could be promised by a bank in [[Baghdad]] and cashed in [[Spain]], creating the check system of today. Each time items passed through the cities along this extraordinary network, the city imposed a tax, resulting in high prices once reaching the final destination. Regardless, the Muslim world never completely relied on foreign markets, remaining completely self sufficient throughout this period.
 
Pengangkutan adalah mudah tetapi sangat efektif. Setiap bandar terdapat tempat diluar gerbang masuk untuk haiwan dihimpunkan, iaitu tempat pusat membeli-bela atau pasaraya di bandar dengan kemudahan gudang-gudang yang selamat, terdapat juga kemudahan-kemudahan yang disediakan untuk pedagang-pedagang di bandar, disamping tempat-tempat untuk berurus niaga di sepanjang jalan perdagangan seperti rumah penginapan zaman pertengahan.
Transport was simple yet highly effective. Each city had an area outside its gates where pack animals were assembled, found in the cities markets were large secure warehouses, while accommodations were provided for merchants in cities and along trade routes by a sort of medieval motel.
 
Selain itu daripada sungai Nil, sungai Tigris dan Euphrates, menavigasi sungai adalah susah, maka pengangkutan adalah tertumpu kepada pengangkutan laut. Sains-sains navigasi telah dimajukan untuk sekstan yang asas yang dikenali sebagai kawal untuk mengukur ketinggian bintang dan kompas magnet. Dengan penggunaan semua kelengkapan ini dengan bantuan peta, pelayar dapat melayari lautan berbanding daripada pelayaran sebelum ini yang hanya tertumpu pada persisiran pantai. Pelayar Muslim juga telah perkenalkan kapal layar bertiang tiga kepada penduduk Mediterranean. Menurut fakta, kapal layar (caravel) [[Christopher Columbus]] iaitu seorang penjelajah dan pelayar berbangsa Italy sebenarnya direka bentuk mengikut rekaan kapal layar orang Islam Andalusia. Terusan buatan untuk menghubunkan sungai Nil dengan Teluk Suez telah dibina, dan sebaliknya terusan ini juga menghubungkan laut merah dengan Mediterranean walaupun terusan ini naiki lumpur beberapa kali.
Apart from the [[Nile]], [[Tigris]] and [[Euphrates]], navigable rivers were uncommon, so transport by sea was very important. Navigational sciences were highly developed making use of a rudimentary sextant known as a kamal to altitudes of stars, and a magnetic compass. When combined with detailed maps of the period, sailors were able to sail across oceans rather than skirt along the coast. Muslim sailors were also responsible for reintroducing large three masted merchant vessels to the [[Mediterranean]]. The [[caravels]] used by Italian explorer [[Christopher Columbus]] were in fact, based on designs by earlier Muslim [[Andalusian]] vessels. An artificial canal linking the Nile with the [[Gulf of Suez]] was constructed, conversely linking the [[Red Sea]] with the Mediterranean although it silted up several times.
 
Mengikut tradisi, nabi Muhammad s.a.w. telah bernasihat kepada umatnya supaya "menuntut ilmu biarlah sampai ke negeri China". Tidak lama selepas kewafatan nabi Muhammad s.a.w., iaitu ketika zaman keemasan Islam, bahawa telah wujud pengembaraan dan penghijrahan ke tempat yang jauh.
A tradition from Muhammad advises his followers to ''"even travel to China if it means obtaining knowledge."'' And not long after Muhammad's death, during the Islamic Golden Age, one can observe such travel and exchange with far away lands taking place.
 
ForSebagai examplecontoh, [[Ala'eddin]], istelah honoureddiberi inpenghargaan thedalam officialsejarah historyrasmi of[[dinasti China'sYuan]] [[Yuan DynastyChina]], forkerana havingtelah constructedmembina themesin [[Trebuchet|Counterweightketenteraan Trebuchet]]yang forstabil untuk [[Kubilai]]. [http://www.columbia.edu/cu/cup/catalog/data/074860/0748604553.HTM (seelihat m.s. p119119)]
 
Umat Islam telah mempelajari teknik pembuatan kertas daripada China hasil daripada hubungan yang sedia terjalin ini, tetapi umat Islam telah membuat keputusan untuk menggunakan linen sebagai bahan mentah untuk membuat kertas berbanding daripada penggunaan kulit kayu mulberi, atau bahan organik yang lain. Pemindahan teknologi cina dan inovasi dalam penggunaan linen dalam kertas dapat membuat bahan tulis yang lebih murah dari segi ekonomi daripada penggunaan kayu pokok lontar (papyrus) yang mudah rosak. Daripada Islam juga, dunia mempelajari pembuatan kertas daripada bahan mentah linen. (sumber diambil daripada arkib [[Perpustakaan Perubatan Kebangsaan]])
And we now know that in fact Islam learned paper making from China as a result of this contact, but made the crucial decision to use linen as the raw material for paper, rather than mulberry bark, or other organic matter. The transfer of Chinese technology and the innovation in the use of linen provided a writing material more economical than parchment and more durable than papyrus. It was from Islam that the rest of the world learned to make paper from linen. (''from the digital archives of The [[National Library of Medicine]]'')
 
==Seni bina dan kejuruteraan==