Zaman Kegemilangan Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rizius (bincang | sumb.)
Tearfate (bincang | sumb.)
Baris 61:
Apabila semua asas agama kepada semua kepercayaan berasaskan cukai kecuali dalam dunia Islam, rakyat perlu membayar cukai kepada majlis pembandaran, askar kepada pemerintah tertinggi dan tuan tanah kepada bendahari negeri. Cukai juga dikenakan keatas lelaki bujang sehingga dia berkahwin. Berbeza dengan [[zakat]], zakat merupakan derma kebaikan yang wajip terhadap seseorang Muslim kepada golongan-golongan tertentu, manakala orang bukan Islam perlu membayar [[jizya]], seperti cukai kepala.
 
Binatang ternakan yang dibawa ke bandar untuk penyembelihan dihadkan pada kawasan di luar bandar sahaja, kerana industri ini dianggap kotor. Manakala, barang berharga diletakan berdekatan dengan pusat bandar. Hal ini menyebabkan penjual buku dan tukang besiemas tertumpuh dekat dengandisekeliling [[masjid]] utama di pusat bandar.
 
[[Persatuan-persatuan]] (Seperti Kesatuan pekerja yang melindungi hak pedagang) tidak diiktiraf secara rasmi pada kota Islam zaman pertengahan. Urusan perdagangan dikawal-selia oleh penyelia yang diiktiraf oleh majlis pembandaran. Setiap urusan perdagangan dijalankan dengan identiti tersendiri, ahli-ahlinya akan mengunjungi masjid yang sama, dan berhidmat bersama dalam ketenteraan. Hamba pula kadang-kala diupah dalam perladangan tebu gula dan perlombongan garam, walaubagaimanapun terdapat juga hamba yang diupah lebih kepada menjadi pembantu dirumah atau profesion askar upahan.
 
Teknologi dan perindustrian pada tamadun Islam dibangunkan dengan amat maju sekali. Teknik [[penyulingan]] yang telah membantu meningkatkan mutu industri minyak wangi, terdapat juga bahan [[kimia]] sepuh [[seramik]] juga dibuat dengan giat untuk bersaing dengan seramik-seramik yang diimport daripada China. Pendekatan saintifik dalam bidang kaji logam untuk memudahkan mengadaptasi dan meningkatan mutu teknologi besi daripada [[India]] dan China. Eksport utama terdiri daripada perusahan dan perkilangan barangan mewah, seperti ukiran kayu, logam dan kaca, [[tekstil]], dan seramik.