Gajus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 15:
}}
 
'''Pokok Gajus''' atau juga dikenali sebagai "jambu golok", atau "jambu monyet"<ref>[http://www.wildlife.gov.my/printed_material/misc/vol2.pdf VOLUME II - SUPPORTING STUDIES AND ADDITIONAL INFORMATION FOR THE MANAGEMENT OF PENANG NATIONAL PARK]</ref> adalah sejenis pokok ber[[buah]]. Nama saintifiknya ialah ''Anacardium occidentale'' <ref>[http://www.wildlife.gov.my/printed_material/misc/vol2.pdf VOLUME II SUPPORTING STUDIES AND ADDITIONAL INFORMATION FOR THE MANAGEMENT OF PENANG NATIONAL PARK]</ref> dan ia tergolong dalam keluarga Anacardiaceae. Jambu Golok mendapat namanya dari bentuk bijinya yang berada di luar buah dan berbentuk bengkok seperti hulu golok.
 
Pokok ini berasal dari negara [[Brazil]] dan ditanam untuk mendapatkan [[biji]]nya. Biji buah gajus yang digoreng atau dipanggang adalah sejenis makanan ringan yang boleh didapati di pasaran. Ia juga boleh digunakan sebagai hidangan masakan dan kuih.
 
Ia mempunyai daun yang lebar dan licin. Pucuknya boleh dimakan dan sering diambil bagi dimakan dengan dicicah [[budu]]. Pucuknya mempunyai rasa yang kelat sedikit tetapi sedap.
 
Buah Jambu Golok boleh dimakan tetapi bijinya lebih laris dipasarkan. Buahnya lembut dan banyak mempunyai air, dan sering digunakan sebagai sayur dalam masakan. Bijinya mempunyai kulit yang keras dan benih di dalamnya mempunyai rasa lemak seperti kacang.
 
Bijinya mempunyai getah bisa yang boleh mengakibatkan kudis. Bijinya perlu diproses dengan digoreng dengan pasir, supaya tidak hangus, sebelun dimakan. Pucuk Jambu Golok juga sedap dibuat [[ulam]] mentah.
 
Pucuk pokok jambu golok juga boleh dimakan mentah sebagai ulam dengan di cicah [[budu]].
 
<gallery>
Imej:YosriPucukJambuGolok.jpg|Pucuk Jambu Golok yang dibuat ulam.
Imej:YosriPokokJambuGolok1.jpg|Pokok Jambu Golok atau Gajus
Imej:YosriPokokJambuGolok.jpg|Pangkal pokok Jambu Golok atau Gajus
Imej:YosriGajus.jpg|Biji jambu golok yang telah diproses.]]
</gallery>
 
Baris 34 ⟶ 41:
 
[[Kategori:Sapindales|Gajus]]
 
{{Senaraipokok}}
 
{{ASEAN}}
 
[[ar:كاجو]]