Nanas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Baris 16:
'''Nanas''' (nama saintifik: ''Ananas comosus'') ialah sejenis tumbuhan tropikal. Ia dalah tumbuhan asli berasal dari [[Brazil]], [[Bolivia]], dan [[Paraguay]]. Tumbuhan ini berada dalam kumpulan bromeliad (Famili ''Bromeliaceae''), tumbuhan yang rendah saka bak herba (''herbaceous perennial'') dengan 30 atau lebih daun yang panjang, tajam mengelilingi batang yang tebal. Buahnya dikenali sebagai ''pineapple'' dalam bahasa Inggeris kerana bentuknya yang seperti pokok kon pain. Perkataan asal orang Tupi untuk buah ini ialah ''anana'', yang bermakna "buah yang sangat baik".
== Penanaman ==
Di Malaysia, nanas banyak ditanam di negeri [[Johor]], [[Selangor]], [[Kelantan]], dan [[Pulau Pinang]]. Nanas ditanam daripada penunasan bahagian atas buah, anak pada pangkal pokok induk atau pangkal buah dan kultur tisu yang dijadikan benih. [[Burung Kelicap]] (''Hummingbird'') merupakan pendebunga biasa.<ref>[http://www.google.com/search?hl=en&gl=GB&source=android-browser&q=Burung+madu+ihiimniingbirdl+merupakan+pendebunga+biasa.+Kadar&oq=Burung+madu+ihiimniingbirdl+merupakan+pendebunga+biasa.+Kadar&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=37630l37641l0l39708l2l1l0l0l0l0l0l0ll0l0&mvs=0 Nanas di Malaysia]</ref>
 
Antara [[varieti]] Nanas yang disyorkan untuk ditanam ialah Sarawak, Gandol, Mauritius (Moris), N36 dan Josapine. Hanya varieti Josapine dan N36 berjaya menembusi pasaran eksport Malaysia kerana mempunyai daya tahan yang tinggi. Selain daripada mempunyai permintaan yang baik di pasaran, tanaman nanas juga tergolong dalam kumpulan tanaman yang boleh tahan kepada keadaan kemarau. Iklim untuk pertumbuhan optimum bagi tanaman Nanas ialah pada suhu sekitar 30oC dengan [[taburan hujan]] sebanyak 1250 mm setahun.
 
Kadar pertumbuhan nanas bergantung kepada kelembapan tanah dan pokoknya selalunya tumbuh setinggi 50-150 cm. Tanah yang terlalu kering boleh merencatkan pertumbuhan nanas sementara tanah yang terlalu basah boleh menyebabkan jangkitan kulat dan akar dan pangkal pokok yang busuk. Oleh itu, pengawalan dan pengurusan air dan rumapi penting untuk menjamin pertumbuhan yang baik.