Pokok Teh Assam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Kami memerlukan penyumbang yang berkalibar. Sertailah kami sebagai penyumbang.
Baris 1:
'''Teh Assam''' adalah [[Teh Hitam]] yang dnamakan menurut kawasan penghasilannya ([[Assam]], [[India]]). Teh ini ditanam pada paras laut dan terkenal dengan kepekatan, cepat kembang, perasa malt, dan warna yang terang dan jelas. Dalam sejarah, Assam adalah kawasan pengeluar teh perdagangan kedua selepas China. China dan Assam merupakan dua kawasan di dunia yang mempunyai pokok teh asal. Teh Assam mengubah tabiat meminum teh, dihasilkan dari pelbagai jenis pokok teh, menghasilkan teh yang berlainan.
 
==Geografi==
Pokok teh (''[[Camellia sinensis]] var assamica'') ditanam di tanah rendah Assam, tidak seperti [[teh Darjeeling]] dan [[teh Nilgiri]] yang ditanam di tanah tinggi.
 
==Sejarah==
Terdapat teks purba perubatan [[Sanskrit]] [[abad ke 10]] dari Assam yang dikenali sebagai ''Nidana'' yang menyebut mengenai daun yang dipanggil ''shamapatra'' darimana ''shamapani'' dibuat. Ini kemungkinannya teh pertama sekali direkodkan di India.
 
Sebelum teh di perdaggangkan di Assam, daun pokok teh digunakan oleh penduduk setempat tanpa diproses. Pratis ini berterusan dikawasan-kawasan sukar dicapai di Assam.