Abu Bakar Hamzah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Ustaz Haji Abu Bakar Hamzah''' merupakan ahli parlimen dari parti PAS mewakili kawasan [[Bachok]], [[Kelantan]] selepas memenangi [[Pilihan raya umumkecil MalaysiaBachok 19691964]]. Beliau mengambil alih kawasan Bachok selepas Dr [[Zulkifli Muhammad]] yang maut akibat nahas jalan raya di [[Terengganu]].
 
==Pendidikan==
Beliau bekerja sebagai guru agama (ustaz) dan pernah menjadi Setiausaha Agung PAS dan termasuk dilantik sebagai Senator di parlimen.Abu Bakar Hamzah menang dalam [[Pilihan raya kecil Bachok 1964]]. Tahun 969, Abu Bakar Hamzah dipindahkan ke kawasan DUN [[Sanglang]], [[Perlis]] yang diumumkan akan menjadi [[Menteri Besar Perlis]] jika menang. Tetapi Abu Bakar kalah di sana. Ekoran itu Presiden PAS, Mohd Asri melantik Abu Bakar sebagai Setiausaha Agung PAS pada 1972.
Abu Bakar Hamzah lulusan sarjana University of Kent, England. Ketika itu [[Mohd Farid Arifin]], bekas Timbalan Menteri Kesihatan juga sedang menuntut di sana (1981). Abu Bakar adalah anak murid Syeikh Abdullah Maghribi (1935) di Madrasah al-Huda ad-Diniyah , Pulau Pinang yang berasaskan mazhab [[Maliki]].<ref>Pemikiran Islam di Malaysia: sejarah dan aliran', b Abdul Rahman Haji Abdullah, hlm 214</ref> BeliauAbu Bakar Hamzah sambung belajar peringkat sarjana di University of Kent, England. Ketika itu [[Mohd Farid Arifin]], bekas Timbalan Menteri Kesihatan juga sedang menuntut di sana (1981). Kembali ke Malaysia, beliau menjadi pensyarah di [[Universiti Malaya]] dari 1984 - 1988.
 
==Politik PAS==
Beliau pernah menjadi Ketua Pemuda PAS pusat selama 10 tahun dalam tahun 1958 ketika Pas dipimpin oleh Dr Burhanuddin dan Asri dan pernah memangku Setiausaha Agung PAS daripada Ustaz Othman Abdullah (1960).
 
BeliauTahun bekerja1969, sebagai guru agama (ustaz) dan pernah menjadi Setiausaha Agung PAS dan termasuk dilantik sebagai Senator di parlimen.Abu Bakar Hamzah menangdipindahkan dalamdari [[Pilihan raya kecilparlimen Bachok 1964]]. Tahun 969, Abu Bakar Hamzah dipindahkan ke kawasan DUN [[Sanglang]], [[Perlis]] yangdan diumumkan akan menjadi [[Menteri Besar Perlis]] jika menang di sana. Tetapi Abu Bakar kalah di sana. Ekoran itu Presiden PAS, Mohd Asri melantik Abu Bakar sebagai Setiausaha Agung PAS pada 1972. dan sebagai Senator mewakili negeri Kelantan.
Abu Bakar Hamzah lulusan sarjana University of Kent, England. Ketika itu [[Mohd Farid Arifin]], bekas Timbalan Menteri Kesihatan juga sedang menuntut di sana (1981). Abu Bakar adalah anak murid Syeikh Abdullah Maghribi (1935) di Madrasah al-Huda ad-Diniyah , Pulau Pinang yang berasaskan mazhab [[Maliki]].<ref>Pemikiran Islam di Malaysia: sejarah dan aliran', b Abdul Rahman Haji Abdullah, hlm 214</ref> Beliau menjadi pensyarah di [[Universiti Malaya]] dari 1984 - 1988.
 
==Dipecat==
Baris 11 ⟶ 13:
 
 
Sekembali dari Universiti Kent, beliau diterima semula ke dalam pariparti pada Februari 1983 dan dilantik sebagai Jawatankuasa Agung PAS pada 1983 tanpa kehadirannnya di bawah pimpinan Haji Yusuf Rawa. 1985 beliau bertanding menentang Haji yusufYusuf Rawa selaku Presiden PAS dan Naib Presiden, tetapi kedua-duanya kalah. Ekoran kekalahannya itu, beliau mengupas permasalahan PAS dan disiarkan dalam majalah tabloid sekitar 1980-an.<ref>[http://library.perdana.org.my/Digital_Content/NLM/Batch3/B03_PDF_DVD001/24%20August/M324.2595121SEM.f%5BSeminarKepimpinanPolitikMelayuSemasa%5D%5BNSTP%5D%5B2003%5D.pdf Seminar Kepimpinan Politik Melayu Semasa]</ref>
 
Beliau membangkitkan “pemimpin buta al-Quran” yang merupakan gagasan awal terhadap perlunya '[[kepimpinan Ulama]]’. Dalam Mesyuarat Agung Tahunan PAS ke-17 dan 18 di [[Kangar]] pada 1968, Ustaz Jaiz Anwar terpilih sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.<ref>[http://ulamak.pas.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=133:ustaz-jaiz-anwar&catid=36:ulamak-tanah-melayu&Itemid=89]</ref> <ref>[http://idrisahmad.wordpress.com/2009/05/22/sejarah-kepimpinan-‘ulama’-dalam-pas/ SEJARAH KEPIMPINAN ‘ULAMA’ DALAM PAS]</ref>
Baris 17 ⟶ 19:
 
==Hasil karya==
Beliau banyak menghasilkan buku atau artikel tulisannya dikompilasi :
* 'Konsep Kepimpinan Ulamak Dalam Politik' - diterbitkan oleh Pustaka Zakry Abadi (1983) membicarakan konsep kepimpinan ulama dan ciri-ciri seseorang ulama.
* Al-Imam: Its Role In Malay Society 1906-1908 - diterbitkan oleh Pustaka Antara (1991) mendedahkan usaha-usaha yang telah dilaksanakan oleh majalah [[al-Imam]] untuk membangkitkan kesedaran kebangsaan di kalangan pembacanya terutamanya orang Melayu di Tanah Melayu ketika itu.