Qada dan Qadar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zulfikhar (bincang | sumb.)
Zulfikhar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Hadith:-
 
Dari Ibn Abbas r.anhuma meriwayatkan bahawa Jibrail a.s bertanya kepada Baginda Rasulullah s.a.w: apakah itu iman? Baginda s.a.w menjawab; Imam itu ialah kamu beriman kepada Allah S.W.T,kepada Hari akirat,kepada malaikat-malaikat, kepada kitab-kitab, kamu beriman dengan adanya mati dan kehidupan setelah mati, beriman dengan syurga dan neraka, Penghisaban dan timbangan dan beriman dengan takdir yang berlaku sama ada baik atau buruk. JirailJibrail a.s bertanya jika aku buat demikian adakah aku beriman? rasulullah s.a.w menjawab "jikalau kamu berbuat sedemikian maka kamu sudah beriman. Hadith Musnad Ahmad <ref name= MaulanaYusuff>{{cite book |author= Maulana Muhammad Yusuff Al-Khandahlawi |title= Muntakhab Ahadith |year=2009 |publisher= KLANG BOOK CENTER |location=Sri Petaling |isbn=9836101357}}</ref>
 
 
Baris 29:
:Allah juga berfirman lagi:-
 
قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ: الْبَالِ
 
:“Katakan! Allah mempunyai hujjah yang jelas lagi kuat, maka jika Dia menghendaki, pasti Dia memberi petunjuk kepada kamu semuanya. <ref>QS.Al-:An’am: 149</ref>
 
maka boleh difahami disini ayat quran di atas bukan bererti secara mutlak usaha itu akan mengubah takdir tetapi usaha yang kita lakukan adalah apa yang Allah telah takdirkan dan juga hasil dari usahapun seperti apa yang Allah takdirkan.
 
boleh berlaku kita nak pergi Haji tapi Allah tidak takdirkan kita untuk pergi haji sedang kita dah berazam maka pada kedaan ini kita perlukan izin [[Allah]] untuk lakukan walaupun perkara baik. Dalam kata lain Allah tidak takdirkan kita untuk pergi Haji sedang pahala bagi haji yang sempurna akan di perolehi kerana niat itu. begitu juga dalam keadan satu orang yang berazam sunguh-sunguh untuk mencuri; tetapi Allah tidak takdirkan dia untuk curi maka dia tetap tidak akan dapat mencuri tetapi dari segi dosa dia tetap akan dapat dosa seolah dia telah mencuri.
 
Hadith:-
 
:Daripada Abu al-'Abbas, Abdullah ibn Abbas, r.anhuma beliau berkata Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku: Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah. Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah :telah tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan lembaranlembaran telah kering (dakwatnya).
:Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan Sohih.<ref>Hadith 40 Imam Nawawi Hadith ke-19</ref>
 
jadi tmpa izin Allah tida ada apapun akan berlaku
 
maka disini akan timbul beberap persoalan
adakah jadi jahat dan baik itu ditakdirkan oleh Allah juga? maka jawapan adalah ia Allah tetapkan namun perlu diingat apa yang Allah takdirkan itu bukanlah sesuatu yang bercanggah dengan kehndak hamba itu. Maka satu orang jadi jahat dan baik kerana kehndak dia dan Allah takdirkan dia jadi jahat atau baik bersamaan dengan kehendak hamba-Nya itu.
 
== Pandangan Sunni ==
ini Adalah Akidah Ahli Sunnah Waljmaah berkenan Qada dan Qadar.
manakalah golongan yang mngatakan Allah tidak tetapkan perbutan manusia adalah akidah Qadariyah(akidah ini ditentang oleh Imam Abu hanifah dan Imam syafie) dan Akidah Muktazillah(ditentang oleh Imam Hambali dan beliau di penjarakan oleh pengusa yang berakidah Muktazilah) dan pada akhir zaman ini muncul gerakan Hizbut Tahrir<ref>Al-Syakhshiyah al-Islamiyah ISBN 979-9478-13-8</ref> yang mana mereka juga mengatakan perbuatan manusia bukanlah sesuatu yang Allah tetapkan.
 
manakalah Golongan yg serahkan semua pada Allah tampa ada sebarang usaha itu adalah Jabriyah( Akidah yang salah menurut ulamak-ulamak muktabar) mereka juga mngatakan manusia jadi jahat atau baik kerna paksaan.
 
Akidah-Akidah yang mnyimpang ini adalah keranah masalah dalam memahami Qada dan Qadar.
 
== Lihat juga ==
* [[Lailatul Qadar]]
* [[Surah Al-Qadr]]
* [[Akidah At-Tahawiyyah]]
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
 
 
[[Kategori:Iman]]
[[Kategori:Teologi Islam]]
 
[[ar:قدر (الإسلام)]]
[[en:Predestination in Islam]]
[[fr:Qadar]]
[[nl:Qadar]]
[[ja:定命 (イ]]