Lebah Eropah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Lebah Eropah''' merupakan sejenis serangga dalam keluarga lebah. Nama saintifik ''Apis mellifera''. <ref>[http://pertanianmjg.perak.gov.my/bahasa/leb...'
 
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Lebah Eropah''' merupakan sejenis serangga dalam keluarga [[lebah]]. Nama saintifik ''Apis mellifera''. <ref>[http://pertanianmjg.perak.gov.my/bahasa/lebah.htm PROJEK PERLEBAHAN DI DAERAH MANJUNG]</ref>
 
Lebah Eropah merupakan berasal dari [[Asia TenggaraEropah]].
 
==Lebah Eropah terbahagi kepada beberapa sub spesies, antaranya adalah:-
* Lebah Eropah Hitam (Apis mellifera mellifera L.)
* Lebah Itali (Apis mellifera lingustica Spin.)
* Lebah Apis Carniolans (mellifera carnica Pollman)
* Lebah Apis Gaucasians (mellifera caucasica Gorb.)
 
==Masyarakat lebah==
Masyarakat lebah terbahagi kepada beberapa kasta:
 
====Pekerja====
Lebah pekerja memiliki saiz badan kecil. Bilangan dalam sarang boleh melebihi 10,000 ekor (20K-200K). Jangka hayat 20-40 hari atau sehingga menggunakan sengatnya (140 hari semasa musim sejuk). Bekerja hingga akhir hayat, jantinanya adalah betina mandul. Tugas pekerja ialah membina kom, menjaga sarang, larva, jantan yang muda dan ratu. Ia juga membersihkan sarang, mengumpul madu, debunga dan propolis memberi bantuan perwapan nektar, menutup sel (madu dan pupa), mengeluarkan telur jantan dan memindahkan larva untuk menjadikan ratu yang baru.
====Lebah jantan====
Lebah jantan bersaiz sederhana. Terdapat sehingga 200 ekor / tiada langsung dalam sarang. Jangkahayat boleh capai sehingga 60 hari atau sehingga mengawan. Berfungsi mengawan sahaja (dengan ratu dara/muda).
====Lebah ratu====
Lebah ratu bersaiz besar. Hanya satu dalam sarang. Jangkahayat: ekonomik - 2 tahun, maksima - 8 tahun; bergantung kepada sperma yang diperolehi. Jantina: betina / bisexual (parthenogenesis). Tugas Ratu adalah mengawan dengan lebah jantan - di udara 'mating flight' (temuan tahun 17771 oleh Janscha); 5-20 minit di sebelah petang. Menghapuskan 'adik' atau 'ibu', mengeluarkan telur (3 hari selepas mengawan) dan mengeluarkan hormon 9-hydroxydecenoic acid (HDA). Daripada 90 juta sperma yang dikeluarkan (deposited) oleh beberapa ekor dron, hanya 7 juta yang akan disimpan di dalam spermatheca (ratu). Hormon 9-HDA ialah hormon yang mengawal koloni. Ketiadaan hormon dalam haif akan merangsang kepada pekerja bertelur, pembentukan sel ratu dan telur diletakkan ke dalam sel ratu.
 
 
==Rujukan==