Cili: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 19:
{{for|kugiran Cili|Cili (kugiran)}}
 
'''Cili''' merupakan(nama sejenissaintifik [[buah]]''Capsicum'' daripadaspp.) pokokialah sejenis ''[[Capsicumsayuran berbuah]]'' dalamdaripada [[Famili (biologi)|famili]] ''[[Solanaceae]]''. Ia dipercayai berasal dari [[Mexico]] dan [[Amerika Selatan]] dan telah ditanam secara meluas serata dunia terutamanya kawasan beriklim tropika. Buah ini dikenali sebagai [[sayur|sayur-sayuran]] dan ditanam sebagai makanan. Namanya datang dari [[bahasa Nahuatl]] melalui perkataan [[bahasa Sepanyol]] ''Chile''. Ia juga dikenali sebagai '''Lada''' (Malaysia Pantai Timur) dan '''Cabai''' (Malaysia Utara) serta [[meriam Lada Secupak]]<ref>[http://books.google.com.my/books?id=Bot-AT4wZPAC&pg=PA30&lpg=PA30&dq=lada+secupak&source=bl&ots=HPsKvsIo91&sig=NSFq0LjWlQFlj2f3Dm5MIbpFMKc&hl=en&sa=X&ei=j-oET86RF4eaiAerwJStAQ&redir_esc=y Aceh: History, Politics and Culture Go About this book Pages displayed by permission of Institute of Southeast Asian . Copyright. By Arndt Graf]]</ref>.
 
Di Malaysia, kebanyakan cili ditanam di kawasan tanah rendah.
Ia juga dikenali sebagai ''Lada'' (Malaysia Pantai Timur) dan ''Cabai'' (Malaysia Utara) serta [[meriam Lada Secupak]]<ref>[http://books.google.com.my/books?id=Bot-AT4wZPAC&pg=PA30&lpg=PA30&dq=lada+secupak&source=bl&ots=HPsKvsIo91&sig=NSFq0LjWlQFlj2f3Dm5MIbpFMKc&hl=en&sa=X&ei=j-oET86RF4eaiAerwJStAQ&redir_esc=y Aceh: History, Politics and Culture Go About this book Pages displayed by permission of Institute of Southeast Asian . Copyright. By Arndt Graf]]</ref>.
 
== Sejarah ==
Cili adalah merupakan salah satu dari makanan / diet yag menjadi keperluan dan kesukaan manusia. Memakan cili telah menjadi suatu diet bagi masyarakat Amerika sejak 7500 tahun lalu sebelum Masihi. Terdapat bukti tapak penemuan arkeologi yang terletak di barat daya [[Ecuador]] yang menjadikan cili sebagai makanan sejak 600 tahun lalu,<ref>Perry, L. ''et al.'' 2007. Starch fossils and the domestication and dispersal of chili peppers (Capsicum spp. L.) in the Americas. ''Science'' 315: 986-988. [http://scholar.google.com/scholar?cluster=5723774509129214407 Link.]</ref><ref>BBC News Online. 2007. Chillies heated ancient cuisine. Friday, 16 February. Available from: http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6367299.stm. Accessed 16 February 2007.</ref> dan ia merupakan salah satu dari kawasan penanaman cili yang terpenting di benua Amerika pada ketika itu sebagai suatu ladang cili yang mengamalkan konsep pendebungaan sendiri.
 
== Varieti ==
Terdapat pelbagai jenis varieti cili di Malaysia yang kebanyakannya digunakan dalam bahan masakan. Cili besar dan cili kecil (juga dikenali sebagai cili api atau cili burung) adalah antaranya.
 
== Lihat juga ==