Kerian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
== Pantai Ban Pecah ==
Ban Pecah adalah satu kawasan riadah pantai berbatu bagi kegiatan memancing di daerah Kerian, ia juga cukup terkenal dengan makanan laut antaranya ialah 'kari sembilang merah'. Ban Pecah juga sering dikunjungi oleh pelancong dari negeri Kedah,Pulau Pinang,Perlis malah ada pelancong dari Kuala Lumpur yang datang ke Ban Pecah ini umtuk memancing ikan sembilang merah yang hanya terdapat di daerah Kerian sahaja.
 
 
== Arowana Farm ==
ahukah anda hanya air dari kolam Bukit Merah, Kerian, Perak sahaja yang sesuai bagi Ikan Arowana ini membiak. Arawona (juga dikenali sebagai Kelisa) merupakan spesis ikan hiasan yang paling mahal di dunia dan harganya boleh mencecah hingga puluhan ribu ringgit seekor. Disebabkan oleh nilai komersialnya maka Arowana telah diternak secara besar-besaran di kawasan Bukit Merah. Anda boleh datang sendiri untuk melihat bagaimana industri akuakultur ini yang sangat berkembang pesat atau ingin menyertai industri yang sungguh lumayan ini.
 
== Bukit Merah Laketown Resort ==
Melalui Lebuhraya Utara-Selatan iaitu ke persimpangan tol Bukit Merah mengambil masa 35 minit dari Jambatan Pulau Pinang dan lebih kurang 1 jam dari bandaraya Ipoh.
Melalui Jalan Persekutuan 1 iaitu ke Bukit Merah Lake Town dari Pulau Pinang perlu melalui Jalan Kerian dan Jalan Kubu Gajah yang mengambil masa 75 minit dari Jambatan Pulau Pinang.
Melalui Jalan Persekutuan 1 dari Taiping pula melalui Jalan Kerian dan Kubu Gajah yang mengambil masa lebih kurang 45 minit perjalanan.
Antara kemudahan rekreasi yang didapati di sini adalah :-
- Taman Tema Air atau "Water Theme Park"
- Orang Utan Island
- Taman Eco-Park
- Tempat penginapan seperti Lake Town Inn.
 
== Galeri Banjar ==
Daerah Kerian juga merupakan daerah yang mempunyai masyarakat banjar yang ramai di Malaysia. Galeri Banjar telah dibangunkan pada tahun 2011. Galeri ini terletak di Bagan Serai atau Jalan Banjar (Parit Buntar-Bagan Serai).
 
 
 
 
==Cara ke sana ==