Omar Mohd Hashim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Dato’ Haji '''Omar Mohd Hashim''' merupakan tokoh pendidikan, penulis dan ahli sejarah di Malaysia. Beliau dilahirkan di Dinding, Perak pada 1935 ...'
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 14:
 
==Persatuan Sejarah Malaysia==
Beliau aktif dalam [[Persatuan Sejarah Malaysia]] ([[PSM]]) dan sejak 1989 mengantikkan TYT Tun [[Hamdan Tahir|Hamdan Syeikh Tahir]]. Tun Hamdan dilantik sebagai [[Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang]].PSM berperanan sebagai pembangunan penulisan sejarah dalam kehidupan dan pembangunan negara. Antaranya ialah aktiviti penerbitan, penyelidikan, khidmat rundingan, pemuliharaan, juga menganjurkan seminar-seminar yang ditaja bersama universiti, arkib dan muzium, juga membabitkan ramai para guru, pensyarah serta peminat sejarah. Jurnal Malaysia Dari Segi Sejarah dan monograf-monograf disebar luar dalam dan luar negeri dan menjadi bahan rujukan utama pengkaji sejarah Malaysia moden.
Beliau aktif dalam [[Persatuan Sejarah Malaysia]] ([[PSM]]) dan sejak 1989 mengantikkan TYT Tun [[Hamdan Sheikh
Tahir]]. Tun Hamdan dilantik sebagai [[Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang]].PSM berperanan sebagai pembangunan penulisan sejarah dalam kehidupan dan pembangunan negara. Antaranya ialah aktiviti penerbitan, penyelidikan, khidmat rundingan, pemuliharaan, juga menganjurkan seminar-seminar yang ditaja bersama universiti, arkib dan muzium, juga membabitkan ramai para guru, pensyarah serta peminat sejarah. Jurnal Malaysia Dari Segi Sejarah dan monograf-monograf disebar luar dalam dan luar negeri dan menjadi bahan rujukan utama pengkaji sejarah Malaysia moden.
Beliau bersama PSM berjaya mendirikan ibu pejabat PSM iaitu “Wisma Sejarah” yang siap pada tahun 2003 dengan belanja RM20 juta .