Zeti Akhtar Aziz: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 110.159.92.151 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 203.82.95.32
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Zeti.jpg|thumb|right|Imej YM Tan Sri Zeti Akhtar Aziz (Gabenor BNM)]]
'''Y.M. Tan Sri Dato' Ungku Dr. Zeti Akhtar binti Ungku Abdul Aziz''' (Lahir [[27 Ogos]] [[1947]]) yang merupakan anak kepada Profesor Diraja [[Ungku Aziz]] dan Sharifah Azah Aziz, adalah wanita yang pertama dilantik sebagai Gabenor [[Bank Negara Malaysia]]. Beliau juga dilihat sebagai salah seorang wanita yang begitu berkuasa di [[Malaysia]].
 
Y.M. Tan Sri Dato' Ungku Dr.Zeti Akhtar binti Ungku Abdul Aziz,lahir pada 27 Ogos 1947 yang merupakan anak kepada Profesor Diraja Ungku Aziz dan Sharifah Azah Aziz.Beliau adalah wanita yang pertama dilantik sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia.Beliau juga dilihat sebagai salah seorang wanita yang begitu berkuasa di Malaysia.Pada 13 September 2010, Dr.Zeti terpilih sebagai antara Ketua Bank Pusat Terbaik Dunia oleh majalah [[Global Finance]].
==Kehidupan Awal==
 
== KEHIDUPAN AWAL ==
Beliau dilahirkan di [[Johor Bahru]], [[Johor]] dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Menengah Assunta, [[Petaling Jaya]] pada [[1958]]. Pada tahun [[1970]], beliau menerima Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dalam bidang Ekonomi Analitikal dan kemudiannya melanjutkan pengajian beliau ke peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah dalam bidang kewangan dan ekonomi antarabangsa pada [[1978]].
 
Beliau dilahirkan di [[Johor Bahru]], [[Johor]] dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Menengah Assunta, [[Petaling Jaya]] pada [[tahun 1958]]. Pada tahun [[1970]]tahun1970, beliau menerima Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dalam bidang Ekonomi Analitikal dan kemudiannya melanjutkan pengajian beliau ke peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah dalam bidang kewangan dan ekonomi antarabangsa pada [[1978]].
==Kerjaya==
 
== KERJAYA ==
Beliau memulakan kerjaya sebagai Penyelidik ekonomi di Pusat Penyelidikan dan Pembelajaran Bank Pusat Asia Tenggara (South-East Asia Central Bank Training & Research Centre) pada tahun [[1979]] hingga [[1984]]. Kemudian beliau dilantik sebagai Penolong Pengurus Jabatan Ekonomi di Bank Negara Malaysia.
 
Beliau memulakan kerjaya sebagai Penyelidik ekonomi di Pusat Penyelidikan dan Pembelajaran Bank Pusat Asia Tenggara (South-East Asia Central Bank Training & Research Centre) pada tahun [[1979]] hingga [[1984]]. Kemudian beliau dilantik sebagai Penolong Pengurus Jabatan Ekonomi di Bank Negara Malaysia.
Pada tahun [[1994]], beliau telah dilantik sebagai Ketua Jabatan Ekonomi Bank Negara Malaysia. Pada [[1 September]] [[1998]], beliau dilantik sebagai Pemangku Gabenor Bank Negara Malaysia selepas Datuk Ahmad Mohd Don mengundurkan diri. Kemudian pada [[1 Mei]] [[2000]]20001, beliau dilantik sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia ketujuh dan wanita pertama dilantik dalam jawatan tersebut.
Beliau juga pernah dilantik sebagai Pengarah Pengurusan Danaharta Nasional Bhd dari tahun [[1998]] - [[2000]]. Beliau juga merupakan Ahli Lembaga Pengarah Khazanah Nasional Bhd sejak tahun [[2004]].Pada 20 April 2011,beliau telah dilantik semula sebagai Gebenor Bank Negara Malaysia(BNM) bagi tempoh lima tahun berkuat kuasa 1 Mei 2011.
 
== KELUARGA ==
Beliau juga pernah dilantik sebagai Pengarah Pengurusan Danaharta Nasional Bhd dari tahun [[1998]] - [[2000]]. Beliau juga merupakan Ahli Lembaga Pengarah Khazanah Nasional Bhd sejak tahun [[2004]].
 
Beliau berkahwin dengan Dr Taufik Ayman dan dikurniakan 2 orang anak.
Pada 20 April 2011, beliau telah dilantik semula sebagai Gebenor Bank Negara Malaysia (BNM) bagi tempoh lima tahun berkuat kuasa 1 Mei 2011.<ref>[http://www.malaysiakini.com/news/161972 "Zeti dilantik semula Gabenor Bank Negara", Malaysiakini.com, 20 April 2011]</ref>
 
== KETUA BANK PUSAT TERBAIK DUNIA ==
==Keluarga==
 
Pada 13 September 2010, Dr Zeti terpilih sebagai antara Ketua Bank Pusat Terbaik Dunia oleh majalah [[Global Finance]]. Ia berdasarkan faktor kawalan inflasi, sasaran pertumbuhan ekonomi, kestabilan mata wang dan pengurusan kadar faedah. Turut menerima anugerah ialah Ketua [[Bank Pusat Australia]] [[(Glenn Stevens]]), [[Stanley Fischer]] ([[Israel]]), [[Lee Seong-tae]] ([[Korea Selatan]]), [[Fai-Nan Perng]] ([[Taiwan]]), [[Durmus Yilmaz]] ([[Turki]]) dan [[Trichet]] ([[Kesatuan Eropah]]). <ref>[http://mstar.com.my/cerita.asp?sec=mstar_berita&file=/2010/9/13/mstar_berita/20100913171910 Zeti Dipilih Antara Ketua Bank Pusat Terbaik Dunia]</ref>
Beliau berkahwin dengan Dr Taufik Ayman dan dikurniakan 2 orang anak.
 
==Ketua Bank Pusat Terbaik Dunia==
Pada 13 September 2010, Dr Zeti terpilih sebagai antara Ketua Bank Pusat Terbaik Dunia oleh majalah [[Global Finance]]. Ia berdasarkan faktor kawalan inflasi, sasaran pertumbuhan ekonomi, kestabilan mata wang dan pengurusan kadar faedah. Turut menerima anugerah ialah Ketua [[Bank Pusat Australia]] [[Glenn Stevens]], [[Stanley Fischer]] ([[Israel]]), [[Lee Seong-tae]] ([[Korea Selatan]]), [[Fai-Nan Perng]] ([[Taiwan]]), [[Durmus Yilmaz]] ([[Turki]]) dan [[Trichet]] ([[Kesatuan Eropah]]). <ref>[http://mstar.com.my/cerita.asp?sec=mstar_berita&file=/2010/9/13/mstar_berita/20100913171910 Zeti Dipilih Antara Ketua Bank Pusat Terbaik Dunia]</ref>
==Lihat Juga==
 
* [[Ungku Aziz|Professor Diraja Ungku Aziz]] (Bapa)
 
==Rujukan==
 
* [http://www.4dw.net/royalark/Malaysia/johor11.htm Salasilah Keluarga Diraja Johor]
{{reflist}}
 
[[Kategori:Gabenor Bank Negara Malaysia]]
[[Kategori: Kelahiran Johor]]
[[Kategori: Arab-Malaysia]]
[[Kategori: Cherkes Malaysia]]
[[Kategori: Muslim]]
 
[[en:Zeti Akhtar Aziz]]
[[no:Zeti Akhtar Aziz]]