Hospital Yan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-Ianya +Ia)
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Hospital Yan''' merupakan sebuah [[hospital]] kerajaan yang terletak di [[Yan, Kedah|Yan]], [[Kedah]], [[Malaysia]].
 
Hospital Yan terletak di Yan Kechil iaitu 40km40 km dari [[Sungai Petani]] dan 42km42 km dari [[Alor StarSetar]]. Hospital ini telah dibina pada 1989 di atas tanah seluas 25 hektar dan dirasmikan pembukaannya oleh Ke Bawah DYMM Tunku Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah pada 3 Oktober 1992. Ia mula dibuka pada 2 Februari 1992 untuk memberikan perkhidmatan kepada penduduk daerah Yan yang berjumlah 74,000 orang. Perkhidmatan Pesakit Luar bermula pada 15 Februari 1992 dan Perkhidmatan Pesakit Dalam bermula pada 1 Mac 1992.
 
Hospital Yan merupakan sebuah hospital daerah tanpa pakar yang memberikan perkhidmatan pesakit luar dan pesakit dalam. Rawatan pakar bagi disiplin-disiplin tertentu dijalankan oleh pakar daripada [[Hospital Alor StarSetar]] dan [[Hospital Sultan Abdul Halim]] mengikut jadual yang telah ditetapkan. Kes-kes yang memerlukan rawatan lanjut atau pakar juga akan dirujuk ke sana.
 
Hospital Yan mempunyai 89 buah katil rasmi di 4 buah wad iaitu 12 buah katil di Wad Melor1Melor (1 (Wad Bersalin ), 17 buah katil di Wad Melor 2( (Wad Kanak-Kanak), 30 buah katil di Wad Melor 3 ( Wad Perempuan) dan 30 buah katil di Wad Melor 4 ( Wad Lelaki ).
 
Hospital Yan adalah tempat latihan amali bagi beberapa IPT berdekatan seperti [[Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia|AIMST]] di Semeling.
Kes-kes yang memerlukan rawatan lanjut atau pakar akan dirujuk ke [[Hospital Alor Setar]] atau [[Hospital Sultan Abdul Halim]].
 
==Alamat==
Baris 19:
==Pautan luar==
* [http://hyan.moh.gov.my/modules/xt_conteudo/index.php?id=14 Laman Sesawang Hospital Yan.]
* [http://www.moh.gov.my/MohPortal/govhospPublic.jspgov_hospitals?searchgov_hospital%5Bstate_id%5D=Hospital+Yan2&search3search=yan&action.xcommit=22&action.y=19Cari LamanCarian Kementerian Kesihatan. Malaysia]
 
{{Kedah}}
 
 
[[Kategori:Hospital di Kedah|Yan]]