Keramat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Untuk|filem|Keramat (filem)}}
 
Karamah adalah dari bahasa Arab yang mempunyai erti ''kemuliaan'' atau ''kemurahan'', yang merujuk kepada kemuliaan atau kemurahan yang dikurniakan Allah pada hamba-Nya yang bertaqwa, yang bukan bertaraf rasul dan nabi tetapi pada yang bertaraf wali. Ia berlaku pada seseorang itu dengan menyalahi adat kebiasaan, di luar logik akal atau khawariqul ‘adah. <ref>[http://www.deoband.org/2012/01/aqida/prophets-angels-and-companions/the-difference-between-tasarruf-and-karamah/ The Difference between Tasarruf and Karamah]</ref>
Keramat adalah kepercayaan [[Brahma]] dikalangan orang [[Hindu]] iaitu kuasa untuk melakukan sesuatu yang ajaib boleh dicapai dengan beramal dengan mengenepikan kebendaan dan kemewahan dunia.
 
Karamah boleh dibahagikan kepada dua bentuk iaitu:
Dikalangan penganut [[Islam]] di negeri-negeri tanah Melayu, pemujaan keramat berlaku dikalangan orang [[Islam]] adalah disebabkan kebanyakan mereka memuliakan pemimpin-pemimpin Sufi yang dianggap sebagai keramat dan menziarahi kubur-kubur mereka dengan pendapat bahawa ia boleh memberikan kebaikan kepada mereka sebagai perantaraan. Perbuatan sebegini adalah bertentangan dengan ajaran [[Islam|ugama Islam]] yang sebenarnya dan boleh membawa kepada [[syirik]].
# Karamah zahir
# Karamah maknawiah (batiniah)
 
Namun karamah bukanlah asas kewalian. Asas kewalian ialah ciri-ciri yang disebutkan oleh al-Quran dan Hadis di atas. Adapun karamah ia adalah sampingan sahaja bagi para wali bila dikehendaki Allah untuk berlaku kepada mereka. Oleh itu jika memilih untuk tidak mempercayainya, tidaklah dianggap sesat atau berdosa kerana ia bukanlah datang dari wahyu Allah (yakni al-Quran atau as-Sunnah).
 
==Salah tanggapan==
Dikalangan penganut [[Islam]] di negeri-negeri tanah Melayu, pemujaan keramat berlaku dikalangan orang [[Islam]] adalah disebabkan kebanyakan mereka memuliakan pemimpin-pemimpin Sufi yang dianggap sebagai keramat dan menziarahi kubur-kubur mereka dengan pendapat bahawa ia boleh memberikan kebaikan kepada mereka melalui berkat sebagai perantaraan. Perbuatan sebegini adalah bertentangan dengan ajaran [[Islam|ugama Islam]] yang sebenarnya dan boleh membawa kepada [[syirik]].
 
Upacara di makam keramat biasanya terdiri dari campuran unsur-unsur [[Islam]] dan bukan Islam. Doa dan bacaan ayat-ayat al-Quran itu sahajalah daripada unsur [[Islam]] yang diamalkan dalam upacara itu. Perbuatan mengikat kain serta benang bewarna-warni atau membuat dapur batu di pintu makam itu sebagai tanda memohon berkat itu adalah amalan yang dibawa oleh orang India [[Islam]].