Perang Amerika Syarikat-Mexico: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 222:
Kenangan tentera Amerika Syarikat menggambarkan kes penjarahan dan pembunuhan orang awam Mexico, kebanyakannya oleh Sukarelawan Negeri. Satu diari pegawai merekodkan:
 
{{bquote|:"Kami tiba di Burrita sekitar 5 pm, ramai sukarelawan Louisiana ada di situ, pemabuk tidak terkawal. Mereka telah menghalau penduduk, mengambil alih rumah mereka, dan meniru sesame sendiri menyerupai binatang bagi diri mereka."<ref>Bronwyn Mills U.S.-Mexican war ISBN 0-8160-4932-7.</ref>}}
 
John L. O'Sullivan, penentang lantang bagi Manifest Destiny, kemudian mengenangkan:
 
{{bquote|:"Tentera biasa melihat sukarelawan sebagai tidak berguna dan hina &nbsp;... [Sukarelawan] merompak penduduk Mexico dari lembu dan jangung mereka, mencuri pagar mereka sebagai kayu api, mabuk dan membunuh beberapa orang penduduk tidak bersalah di tengah jalan di bandar.}}" Ramai dari sukarelawan tidak diingini dan dianggap tentera yang lemah. Ungkapan "Hanya seperti tentera Gaines " menjadi merujuk kepada sesuatu yang tidak berguna, farsa ini berasal apabila satu kumpulan tentera Louisiana yang tidak terlatih dan keberatan ditolak dan dihantar balik oleh Jen. Taylor pada permulaan perang.
 
Veteran perang Amerika Syarikat terakhir yang hidup sejak konflik tersebut, Owen Thomas Edgar, meninggal pada 3 September 1929, pada usia 98 tahun.
 
1,563 tentera Amerika Syarikat dikebumikan di Pusara Kebangsaan Bandar Mexico, yang dijaga oleh Jawatankuasa Peringatan perang Amerika Syarikat.
 
===Mexico===
 
==Kesan perang di Amerika Syarikat.==