Manusia Perak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Orang Perak''' atau '''''Perak Man''''' merupakan rangka manusia tertua yang pernah dijumpai di [[Malaysia]]. Tulang rangka ''Perak Man'' telah dijumpai pada [[1991]] di dalam Gua Gunung Runtuh terletak di Bukit Kepala Gajah, [[Lenggong]] pada ketinggian lebih kurang 105 meter dari paras laut.
Tulang rangka Perak Man telah dijumpai pada 1991 di dalam Gua Gunung Runtuh terletak di Bukit Kepala Gajah, pada ketinggian lebih kurang 105 meter dari paras laut. Ianya hasil dari penyelidikan telah dibuat oleh Malaysian Archaeological Research Centre USM dengan kerjasama Jabatan Museum dan Antiquities. Antara penemuan terpenting adalah rangka tulang Perak Man yang berumur antara 10,000-11,000 tahun. Perak Man adalah rangka tulang manusia hampir penuh yang ditemui di Asia Tenggara dan merupakan tulang prehistoric yang mempunyai congenital deformity yang dikenali sebagai Brchymesophalangia. Perak Man telah dikebumikan dengan posisi "foetal", iaitu kedua kakinya berlipat kearah data dengan tangannya memegang beberapa jenis daging. Ia dikebumikan dengan beberapa peralatan batu dan beribu-ribu kerang sungai.
 
TulangPenemuan rangkaini Perak Man telah dijumpai pada 1991 di dalam Gua Gunung Runtuh terletak di Bukit Kepala Gajah, pada ketinggian lebih kurang 105 meter dari paras laut. Ianyaadalah hasil dari penyelidikan telahyang dibuat oleh ''Malaysian Archaeological Research Centre'' [[Universiti Sains Malaysia|USM]] dengan kerjasama Jabatan Museum danMuzium AntiquitiesMalaysia. Antara penemuan terpenting adalah rangka tulang ''Perak Man'' yang berumur antara 10,000-11,000 tahun. ''Perak Man'' adalah rangka tulang manusia hampir penuh yang ditemui di Asia Tenggara dan merupakan tulang prehistoricprasejarah yang mempunyai ''congenital deformity'' yang dikenali sebagai Brchymesophalangia. ''Perak Man'' telah dikebumikan dengan posisi "foetal", iaitu kedua kakinya berlipat kearahke arah datadada dengan tangannya memegang beberapa jenis daging. Ia dikebumikan dengan beberapa peralatan batu dan beribu-ribu kerang sungai.
Perak Man adalah lelaki berumur antara 40-45 tahun dengan ketinggian 154cm, menjalani kehidupan sihat, memakan makanan berfiber dan berjalan dengan membongkok.
 
''Perak Man'' adalah lelaki berumur antara 40-45 tahun dengan ketinggian 154cm, menjalani kehidupan sihat, memakan makanan berfiber dan berjalan dengan membongkok.
Gua Teluk Kelawar terletak di gunung batu kapur Kepada Gajah. Gua ini telah membentuk beberapa tempat bertuduh yang didiami oleh beberapa famili sejak 10,000 tahun dahulu seperti yang didapati melalui penyelidikan yang dijalankan oleh Malaysian Archaeological Research Centre USM.
 
Gua Teluk Kelawar terletak di gunung batu kapur Kepada Gajah. Gua ini telah membentuk beberapa tempat bertuduhberteduh yang didiami oleh beberapa familikeluarga sejak 10,000 tahun dahulu seperti yang didapati melalui penyelidikan yang dijalankan oleh ''Malaysian Archaeological Research Centre'' USM.
Perak Woman pula telah ditemui pada 2004. Ia merupakan tulang berumur 8,000 tahun yang dijumpai di dalam Gua Teluk Kelawar di Lenggong
 
'''''Perak Woman''''' pula telah ditemui pada [[2004]]. Ia merupakan tulang berumur 8,000 tahun yang dijumpai di dalam Gua Teluk Kelawar di Lenggong
[http://www.worldisround.com/articles/40889/index.html]Gambar-gambar menarik Gua ini
 
== Lihat juga ==
* [http://www.worldisround.com/articles/40889/index.html] Gambar-gambar menarik Guagua ini]
 
[[Kategori:Perak Darul Ridzuan]]