Tumbuhan saka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Tumbuhan saka''' ialah [[tumbuhan]] yang hidup lebih dari dua tahun.<ref>The Garden Helper. [http://www.thegardenhelper.com/planting.html The Difference Between Annual Plants and Perennial Plants in the Garden.] Dicapai pada 2008-06-22.</ref> Istilah ini digunakan bagi membezakan antara tumbuhan yang hidup [[tumbuhan semusim|semusim]] dan [[tumbuhan dwimusim|dwimusim]]. Kadang-kala istilah ini disalah anggap oleh sesetengah pekebun atau ahli [[hortikultur]] merujuk sebagai khusus kepada [[tumbuhan herba]] saka. Untuk lebih tepat, [[tumbuhan berkayu]] seperti [[pokok renek]] dan [[pokok]] juga merupakan tumbuhan saka.
 
Bagi negara beriklim[[iklim empatsederhana|beriklim musimsederhana]], pokok saka akan tumbuh dan membesar pada musim bunga dan musim panas dan kemudiannya mati pada setiap musim luruh dan musim sejuk. Ia kemudian tumbuh kembali pada musim bunga dan kitaran ini berlaku setiap tahun.
 
Simbol untuk tumbuhan saka berdasarkan [[Species Plantarum]] oleh [[Linnaeus]] ialah ♃ (dalam astronomi ia juga adalah simbol untuk planet [[Jupiter]])