Perakaunan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aidil farmi (bincang | sumb.)
Baris 14:
Menurut pembangkang amalan perakauanan piawaian, sistem perakaunan amat sedikit perubahannya sejak dahulu. Langkah rombakan perakaunan dalam bentuk-bentuk tertentu telah diambil dalam setiap generasi untuk cuba memastikan amalan penyimpanan buku sentiasa relevan kepada aset modal atau kapasiti pengeluaran. Bagaimanapun, perubahan ini tidak dapat mengubah prinsip-prinsip asas perakaunan, yang sewajarnya tidak bergantung kepada keadaan ekonomi.
 
Prinsip Umum Perakaunan Islam
== Sejarah ==
Sejarah awal perakaunan dijejaki ke zaman awal [[pertanian]] dan [[tamadun]] [[manusia]] ([[orang Sumeria]] di [[Mesopotamia]]), sewaktu tercetusnya buat julung kalinya keperluan mengekalkan catatan tepat mengenai kuantiti dan nilai relatif hasil pertanian.
 
Asas perakaunan Islam termasuklah perakaunan wakaf umumnya bersumberkan kepada surah Al-Baqarah Ayat 282. Daripada Ayat ini, beberapa prinsip umum perakaunan Islam boleh dipedomankan seperti berikut:
Seni perakaunan yang berdasarkan [[sistem]] [[matematik]] [[logik]] ([[sistem catatan bergu]]) barangkali telah difahami orang di [[Itali]] sebelum tahun 1495, sewaktu [[Luca Pacioli]] (1445 - 1517), juga dikenali sebagai Friar Luca dal Borgo, menerbitkan kaedah perakaunannya di [[Venice]].
a. Mencatat transaksi kewangan dan hal-hal lain yang berkaitan dengan urusan muamalat;
b. Catatan kewangan mestilah dibuat dengan cara yang adil, tepat dan beramanah. Sifat adil memerlukan seseorang pencatat hanya bertanggungjawab kepada Allah S.W.T. ;
c. Pencatat juga mestilah memiliki kemahiran dan mengetahui hukum fiqh. Namun ilmu sahaja tidak mencukupi kerana banyak kemudaratan telah ditimbulkan oleh mereka yang berilmu tetapi tidak memiliki sifat adil dan amanah. Untuk itu, Allah S.W.T. telah menambah bahawa pencatat mestilah juga memiliki sifat taqwa. Apa yang menarik di sini adalah Allah S.W.T.menyebut sifat adil lebih dahulu daripada berilmu, yang menunjukkan bahawa kepentingan berlaku adil dalam membuat catatan kewangan adalah melebihi dari hanya memiliki ilmu dan kemahiran;
d. Mencatat dengan tepat, teratur dan dengan tidak mengurangi hak sesiapa walaupun sedikit;
e. Mengadakan saksi dan keterangan yang menjelaskan transaksi. Ahmad Mustapha al-Maraghi dalam bukunya “Tafsir Al-Maraghi” telah memetik pandangan Ibn Qayyim bahawa perkataan al-Bayyinah (pembuktian) adalah lebih umum dan mencakupi setiap sesuatu yang boleh menjelaskan dengan benar kesahihan sesuatutransaksi; dan
f. Catatan mestilah dibuat tanpa mengira kecil ataupun besar sesuatu transaksi tersebut.Muhammad Kamal ’Atiyah dalam bukunya “Perakaunan Syarikat Dan Bank Menurut Sistem Islam” telah menegaskan bahawa ulama fiqh telah menetapkan iaitu sesuatu harta dinilai mengikut asas nilai semasa. Dalam membuat penilaian ini, keadaannya pada masa lepas tidak diambil kira. Apa yang penting adalah keadaannya sekarang dan kemungkinan yang akan berlaku pada masa depan. Maka para juruaudit Islam menjadikan penilaian semasa sebagai asas ataupun dasar yang penting dengan mengenepikan harga asal. Ini kerana penilaian semasa dibuat bagi menghadapi perubahan kuasa beli wang. Ia juga digunapakai dalam menyediakan laporan penyata kewangan dan membuat sebarang keputusan kewangan serta pelaburan.
 
TAKRIF PERAKAUNAN moden
Buku ilmu perakaunan [[bahasa Inggeris]] yang tertua pernah diketahui diterbit di [[London]] oleh John Gouge @ Gough pada tahun 1543. Buku ini dikenali sebagai ''A Profitable Treatyce called the Instrument or Boke to learn to knowe the good order of the kepyng of the famouse reconynge, called in Latin, Dare and Habere, and, in English, Debitor and Creditor'' (Karangan yang menguntungkan bergelar alatan atau buku untuk belajar mengetahui susunan baik penyimpanan pihak yang dikenali, iaitu penghutang dan pemiutang).
Proses mengenal pasti, merekod, mentafsir, menganalisis, melaporkan maklumat kewangan dan merancang serta mengawal kegiatan perniagaan.
 
TUJUAN
Buku kecil panduan perakaunan telah diterbitkan pada tahun 1588 oleh [[John Mellis]] dari [[Southwark]], di mana beliau berkata, "Akulah yang memperbaharui dan membangkitkan semula sesuatu catatan lama yang dicetak di sini di London pada [[14 Ogos]] [[1543]]: dikumpul, diterbit, dibuat dan dikemukakan oleh seseorang bernama Hugh Oldcastle, Scholemaster, yang, menurut catatannya, kemudian mengajar aritmetik, maka adanya buku ini di Lorong Marko, mukim Santo Ollaves." John Mellis merujuk kepada fakta bahawa prinsip perakaunan yang dijelaskannya (yang merupakan sistem catatan bergu) ialah bentuk "selepas bentuk Venice".
Proses mengumpulkan maklumat berdasarkan etika yang ditetapkan
Menganalisa n mentafsir maklumat
Menyediakan laporan kewangan bagimembuat keputusan
 
== Sejarah ==
Buku yang digelar ''The Merchants Mirrour, or directions for the perfect ordering and keeping of his accounts formed by way of Debitor and Creditor'' (Cermin Saudagar, atau panduan bagi penyusunan dan penyimpanan akaun suadarar yang sempurna mengikut kaedah Penghutang dan Pemiutang), bersempena (yang kononnya) kaedah Itali, oleh [[Richard Dafforne]], seorang akauntan, diterbitkan pada tahun [[1635]], mengandungi banyak rujukan kepada karya-karya yang lebih terdahulu mengenai sains perakaunan. Salam satu bab buku ini, bertajuk "Opinion of Book-keeping's Antiquity" (Pandangan Antikuiti Penyimpanan Akaun) pengarang menyatakan, dengan kebenaran seorang penulis yang lain, bahawa sungguhpun bentuk perakaunan yang dirujuk dalam buku ini ketika itu telah dipakai di Itali selama dua ratus tahun, namun kaedah yang sama atau amat serupa pernah dipakai sewaktu zaman [[Julius Caesar]] di [[Rom]] purba (''"but that the same, or one in many parts very like this, was used in the time of Julius Caesar, and in Rome long before.")
 
Permulaan menyimpan rekod sejak tamadun purba.
Seorang pengarang [[Belanda]] tampil untuk mencadangkan bahawa sistem catatan bergu wujud ketika zaman [[Yunani purba]], merujuk kepada perakaunan saintifik yang sudah lebih lama dicipta daripada yang disangkakan.
 
Catatan tertua – catatan pembayaran upah di Babylonia pada tahun 3500 S.M.
Terdapat beberapa edisi buku Dafforne yang pernah dicetak—edisi kedua pernah diterbit pada tahun [[1636]], edisi ketiga pada tahun [[1656]], dan keempat pada tahun [[1684]]. Buku ini merupakan karangan yang paling lengkap dalam perakaunan saintifik, dengan penjelasan terperincinya; edisi-edisi yang berbeza ini sering membuktikan bahawa sains ini banyak dihargai pada [[abad ke-17]]. Sejak itu terdapat bekalan yang berterusan bagi hasil sastera dalam subjek ini, kebanyakan pengarangnya menggayakan diri mereka sebagai akauntan dan guru jurusan ini, maka terbuktilah bahawa akauntan profesional dikenali dan diupah.
Pada peringkat awal, catatan dibuat pada kepingan tanah liat. Kemudian menjadi lebih maju setelah terciptanya papyrus (kertas) dan calamus (pen) di Mesir pada tahun 400 S.M.
 
Wang digunakan sebagai alat perantaraan bagi penilaian dan pertukaran apabila sistemkewangan bermula pada abad ke-5 dan ke 6 S.M. Rekod perakaunan menggunakan nilai wang sebagai ukuran
Pada awal [[abad ke-18]], perkhidmatan akauntan di kota [[London]] digunakan dalam penyiasatan urus niaga seorang pengarah [[South Sea Bubble|South Sea Company]], yang telah lama berurusan dengan saham syarikat. Ketika penyiasatan inilah adalah kelihatan bahwa akauntannya telah menyemak catatan akaun sekurang-kurangya dua firma saudagar. Laporannya dikenali sebagai ''Observations'' (Pemerhatian) dihasilkan dengan penyemakan catatan Sawbridge and Company, oleh Charles Snell, Writing Master and Accountant di Foster Lane, London. England mereka konsep Akauntan Berpiagam (''Chartered Accountant'') pada abad ke-19, yang kemudiannya dipeluk oleh Amerika Syarikat dengan gelaran Akautan Awam Sah (''Certified Public Accountant'').
 
Pada tahun 850 M, sistem angka Hindu-Arab digunakan yang dicipta oleh orang India.
Sistem catatan bergu bermula apabila perdagangan semakin pesat di Itali pada 1200-1500S.M. Sistem ini dicipta oleh Luca Pacioli bertujuan dapat menyimpan rekod yang lengkapdan sistematik.
 
Luca Pacioli dianggap sebagai bapa perakaunan kerana bukunya merupakan terbitan perakaunan yang pertama dicetak dan beliau telah membentuk asas perakaunan yangdiamalkan sehingga kini.
 
Revolusi Perindustrian di England pada abad ke 17 dan ke 18 telah memperkembangkan lagisistem perakaunan. Pengenalan kepada perakaunan kos.
 
Pada akhir abad ke 19 dan ke 20, bidang perakaunan mencapai taraf profesional
 
Pada tahun 1973, Jawatankuasa Piawaian Perakaunan Antarabangsa (InternationalAccounting Standards Committee)-IASC ditubuhkan oleh badan perakaunan dunia di Sydney untuk menerbitkan Piawaian Perakaunan Antarabangsa (International AccountingStandards)-IAS supaya akaun-akaun dan penyata kewangan disediakan mengikut piawaianasas serta mengawal profesion perakaunan. (Edited by Jan Murillo ^^)
 
== Kelayakan dan peraturan profesional ==