Hidrokarbon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Dalam [[kimia]], '''hidrokarbon''' merupakan [[sebatian kimia]] yang mengandungi hanya [[karbon]] (C) dan [[hidrogen]] (H). Ia semua mengandungi rangka tunjang dari karbon dan atom hidrogen lekat pada rangka tunjang tersebut. (Seringkali istilah ini digunakan sebagai ringkasan istilah [[aliphatikalifatik]] hidrokarbon.)
 
Sebagai contoh, methanemetana ([[gas asli|gas paya]]) adalah hidrokarbon dengan satu atom karbon dan empat ataom hidrogen: CH<sub>4</sub>. EthaneEtana adalah hidrokarbon (lebih khusus lagi, alkanealkana) mengandungi dua atam karbon diikat dengan satu ikatan tunggal, setiap atom karbon terikat pada tiga atom hidrogen: C<sub>2</sub>H<sub>6</sub>. PropanePropana mempunyai tiga atom karbon 'C' (C<sub>3</sub>H<sub>8</sub>) dan seterusnya (C<sub>n</sub>H<sub>2&middot;n+2</sub>).
 
Terdapat tiga jenis asas hidrokarbon:
#[[hidrokarbon harum]], yang mengandungi sekurang-kurangnya satu [[cecincin harum|cecincin harum (''aromatic ring'')]] sebagai tambahan kepada apa jua ikatan yang ia ada
#[[hidrokarbon tepu|hidrokarbon tepu (''saturated hydrocarbon'')]], juga dikenali sebagai [[alkanealkana]], yang tidak mempunyai ikatan dwi, tiga atau harum.
#[[hidrokarbon tidak tepu|hidrokarbon tidak tepu (''unsaturated hydrocarbon'')]], yang mengandungi satu atau lebih ikatan dwi atau tiga antara atom karbon, yang dibahagi pula pada:
:*[[alkena]]