Cili padi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Baris 38:
 
==Cabaran di Malaysia==
Kini penanaman cili padi telah wujud dengan ada petani yang menanam secara komersil. Walaupun bebitubegitu Malaysia masih mengimport beratus metrik tan cili api Siam dari Thailand setiap tahun melalui Padang Besar, Bukit Kayu Hitak dan di Golok atau Pengkalan Kubur. Kenapa petani di Malaysia tidak mampu menghasilkan cili padi yng mencukupi untuk penduduk tempatan? Salah satu sebabnya adalah masaalah serangan penyakit cili padi tempatan yang sukar diatasi sama ada kawalan kimia, IPM atau kaedah lain.
 
Penanaman cili padi di Malaysia banyak cabarannya untuk mendapatkan hasil yang konsisten keuntungannya kerana jika tidak dijaga dengan baik, pokok cili api mudah diserang musuh dan juga penyakit. Pokok cili padi di Malaysia tidak banyak pilihan varieti untuk dipilih bagi tujuan pengeluaran komersil walau telah ada beberapa jenis baru seperti Cili Bangi dan Cili Padi Semerah yang lama dipromosikan. Penerimaan kalangan petani terhadap kedua-dua jenis cili ini masih perlahan dan petani masih memilih cili padi tempatan walau pun hasilnya rendah dan mudah diserang penyakit tetapi memberikan harga yang tinggi. Kini telah ramai petani yang memilih [[cili api centil]] (didakwa sebagai cili api import) yang memberikan hasil lebih tinggi dan mudah diuruskan terutama dalam sistem fertigasi.
 
Walau pun harga sekilogram di ladang untuk cili api antara RM 8.00 - RM 12.00, tetapi kos untuk memetik buah cili api juga mahal sekitar RM 1.80 - RM 2.50 sekilogram<sup>Februari, 2012</sup>. Penanaman cili padi di negara kita mempunyai potensi besar untuk dimajukan jika ada varieti baru yang memberi berhasil tinggi, tahan serangan penyakit kerinting atau Penyakit Layu Bakteria, Mudah diuruskan serta cepat berbuah. Permintaan cili padi akan terus meningkat pada masa akan datang dan harganya juga akan terus naik.