Tan Cheng Lock: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ZéroBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: nl:Tan Cheng Lock
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 52:
 
Tan membawa MCA ke Konvensyen Kebangsaan yang ditajai oleh UMNO pada [[23 Ogos]] [[1953]], dan sebuah perjanjian kerjasama dimeterai antara UMNO dan MCA dengan persefahaman untuk mencapai kemerdekaan melalui cara yang aman. Pembentukan [[Parti Perikatan]] antara MCA, UMNO, dan [[MIC]] mencepatkan proses kemerdekaan ketika Parti Perikatan memenangi 51 daripada 52 kerusi dalam [[Pilihan Raya Umum Tanah Melayu 1955|pilihan raya persekutuan]] pada tahun [[1955]]. Cita-cita Tan untuk memperoleh taraf kewarganegaraan untuk orang-orang Cina di Tanah Melayu dicapai ketika UMNO menerima cadangan itu dan memasukkannya dalam memorandum Parti Perikatan kepada [[Suruhanjaya Reid]] yang ditugasi untuk menulis [[Perlembagaan Malaysia|Perlembagaan Persekutuan]].
 
==Memorial Tan Cheng Lock==
Pada 24 Mei 2010, [[Arkib Negara]] akan mewujudkan [[Memorial Tun Tan Cheng Lock]] sebagai memperingati jasa [[Presiden MCA]] yang pertama itu. Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan [[Heng Seai Kie]] memaklumkan bangunan Parlimen pertama di Jalan Dato' Onn di [[Kuala Lumpur]] akan dijadikan memorial tersebut. Memorial Tun Tan Cheng Lock itu terletak berdekatan dengan [[Memorial Tunku Abdul Rahman]] akan dibaiki dengan kos RM10 juta.<ref>[http://mstar.com.my/cerita.asp?file=/2010/5/24/mstar_manusia_peristiwa/20100524095214 Memorial Tun Tan Cheng Lock Akan Diwujudkan Di Kuala Lumpur]</ref>
 
==Meninggal Dunia==
 
Beliau meninggal dunia pada [[16 Disember]] [[1960]] di [[Hospital Besar Melaka]] akibat [[sakit jantung]] ketika berumur 77 tahun.
 
==Anugerah==