Sekolah Menengah Kebangsaan Ulu Kinta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Baris 35:
 
== Sejarah ==
Pada tahun 1975 sekolah ini mula dibina bagi memenuhi permintaan ibu bapa yang ingin menghantar anak mereka ke peringkat menengah selepas tamat peringkar darjah di [[SKPPH]]. Ia mula dirasmikan pada tahun 1977 dimana sesi persekolahan bermula dengan pengambilan pelajar kelas Peralihan dan Tingkatan 1 dan penamaan sekolah pada awalnya ialah '''Sekolah Menengah Rendah Ulu Kinta'''. Moto pertama sekolah diperkenalkan iaitu ''''Berusaha Bergiat Berjaya'''' yang dicipta oleh pengetua pertama sekolah ini, En. Mohamed Sani B. Uda Mat Sahid. Peperiksaan [[Sijil Rendah Pelajaran]] pertama kali dijalankan di sekolah ini dua tahun selepas ia dirasmikan.
 
Sepuluh tahun kemudiannya sekolah ini telah bertukar nama kepada '''Sekolah Menengah Ulu Kinta (SMKUK)''' dengan didahuli kemasukan kelas tingkatan 4 sastera. Peperiksaan [[Sijil Pelajaran Malaysia]] dijalankan setahun kemudiannya. Siapnya pembinaan bangunan Blok F, G dan H bermulalah pula kemasukan tingkatan 4 sains pada tahun 1989 pula. Pada tahun 1995 SMKUK dinaik taraf sekolah Gred A.
Pada tahun 1997 pula, berlaku perubahan pada moto sekolah apabila ditukar kepada 'Berusaha Beramal Berjaya' demi menyahut cabaran kerajaan untuk menghasilkan pelajar berinsan cemerlang.
 
Sehingga kini iaitu tahun 2012, SMKUK terus giat berusaha dalam membangunkan sahsiah dan jiwa pelajar cemerlang oleh para guru yang berdedikasi dalam mendidik anak bangsa. Pelbagai program telah dibuat dan semua dilaporkan dalam majalah tahunan SMKUK yang dinamakan '''BESTARI'''.