Wikipedia:Pengesahan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
Smim90 (bincang | sumb.)
betulkan tatabahasa ayat
Baris 3:
{{jalan pintas|[[WP:V]]|[[WP:VER]]|[[WP:VERI]]|[[WP:VERIFY]]}}
Di ambang masukan di dalam Wikipedia adalah '''pengesahan, bukan kebenaran'''. "Boleh ditentusahkan" dalam konteks ini bermakna para pembaca seharusnya boleh memeriksa sekiranya bahan yang ditambah ke dalam Wikipedia sudah pun diterbitkan oleh [[Wikipedia:Sumber sahih|sumber yang sahih]]. Penyunting seharusnya memberikan sumber yang boleh dipercayai untuk petikan dan bagi apa-apa bahan yang boleh dicabar kesahihannya atau ia boleh dibuang.
[[Wikipedia:Pengesahan]] adalah salah satu daripada intipati polisi kandungan Wikipedia. Yang lain adalah [[Wikipedia:Tiada penyelidikan asli]] dan [[Wikipedia:Pandangan berkecuali]]. Secara menyeluruh, polisi-polisi ini menilai jenis dan kualiti bahan yang boleh diterima di dalam artikel-artikel Wikipedia. Mereka (polisi-polisi berkenaan) tidak seharusnya diterjemahkan dalamsecara pemisahanberasingan daripadaantara satu sama lain, dan para penyunting seharusnya cuba untuk membiasakan diri dengan ketiga-tiga polisi ini.
 
==Beban Bukti==
:''Untuk melihat bagaimana untuk menulis petikan sumber, sila lihat [[Wikipedia:Memetik sumber]]''
Sebenarnya beban bukti terletak di tangan penyunting yang menambah atau memulihkan sesuatu bahan. Semua petikan dan apa-apa bahan '''dicabar atau mungkin akan dicabar''' seharusnya dianggap bergantung kepada satu sumber yang diterbitkan dan boleh dipercayai dengan menggunakan petikan di dalam barisan.<ref>When content in Wikipedia requires direct substantiation, the established convention is to provide an inline citation to the supporting references. The rationale is that this provides the most direct means to verify whether the content is consistent with the references. Alternative conventions exist, and are acceptable '''when''' they provide '''clear and precise''' attribution for the article's assertions, but inline citations are considered "best practice" under this rationale. For more details, please consult [[Wikipedia:Citing_sources#How_to_cite_sources]].</ref> Punca seharusnya boleh dipetik denga jelas dan tepat supaya ia membolehkan pembaca memcarimencari teks yang menyokong kandungan artikel yang dipersoalkan.
 
<!---