Bawang besar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 15:
| synonyms=
}}
'''Bawang besar''' atau '''bawang Bombay''' ialah sejenis sayuran umbisi yang telah wujud dan telah ditanam di [[Mesir]] semenjak 2,700 tahun dulu dan merupakan tanaman makanan penting yang digunakan diseluruh duniakini. Tumbuhan ini dipercayai berasal dari kawasan [[Asia Barat]] dan [[Asia Tengah]] dan kini telah di usahakan diseluruhdi seluruh dunia.
 
Pengeluaran bawang besar dunia pada tahun 2008 sebanyak 3.367 juta metrik tan dengan negara [[China]] sebagai pengeluar utama sebanyak 835,060 mt diikuti dengan [[Jepun]] (535,340 mt) dan [[Korea Selatan]] (523,439 mt). Negara lain yang banyak menanam bawang besar adalah [[New Zealand]], [[Nigeria]], [[Mexico]], [[Tunisia]], [[Korea Utara]] dan [[Equador]]. DikalanganDi kalangan negara [[asiaAsia tenggara]], hanya [[Thailand]] (2,200 hektar setahun) dan [[Filipina]] (7,000 hektar setahun) yang banyak menanam bawang besar. [[Indonesia]] pula ada mula menanam tetapi ini tidak berlaku di Malaysia. Malaysia masih mengimpotmengimport bawang besar iaitu sebanyak 150,000 - 250,000 mt setiap tahun.
 
Bawang impotimport di Malaysia lebih dikenali dengan Bawangbawang Besarbesar China (jenis Bulatbulat) lebih sedap berbanding dengan Bawangbawang Besarbesar India (bulat leper dan lebih 'pedas').
 
== Khasiat ==
Kajian saintifik mendapati setiap 100 gram bawang besar, bahagian yang boleh di makan mengandungi 83 g air, [[protein]] (1-2 g), [[karbohidrat]] (5-9 g) dan tenaga 150 kiloJoule.{{fact}} Bahagian bawang yang boleh dimakan mencapai 90% dari kesemuanya kerana bawang besar hanya mempunyai kulit yang sangat nipis dan bertahan agak lama. Kandungan terpenting dalam bawang besar dikenali sebagai ''S-Alkenyl cysteine sulphoxides'' iaitu bahan aktif yang berfungsi dalam menambahkan perisa dan kesedapan dalam makanan.{{fakta}}
 
== Ciri-ciri morfologi ==