Bawang putih: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 17:
| binomial_authority = [[Carolus Linnaeus|L.]]
}}
Bawang putih (''Allium sativum'') merupakan sejenis [[tumbuhan]] dari keluarga Alliaceae sama seperti lain-lain jenis [[bawang]] iaitu [[bawang besar]], [[bawang merah]], [[lik]] , dan [[kucai]]. Bawang putih telah ditanam dan digunakan manusia semenjak beribu tahun dulu dalam [[perubatan]] dan [[masakan]]. Bawang putih seperti juga bawang merah dan bawang besar mempunyai daun dan [[bebawang]] yang berada dalam tanah yang cetek sahaja. Berbeza dengan bawang besar yang mempunyai satu bebawang, bawang putih dibentuk dari pelbagai bebawang yang mebentuk satu rumpun bebawang.
 
Tumbuhan Bawang putih sepertidipercayai juga[[tumbuhan bawangasal|berasal]] merahdari dantengah bawang[[gunung|pergunungan]] besarAsia mempunyaiiaitu daundi dan[[Tajikstan]], [[bebawangTurkmenia]], yang[[Uzbekistan]] beradadan dalamutara tanah[[Iran]], yang[[Afghanistan]] cetekdan sahaja[[Pakistan]].<ref> Berbeza dengan bawang besar yang mempunyai satu{{en}} bebawangBrewster, bawangJ.L. putih(2008). dibentukOnions dariand pelbagaiother bebawangVegetable yangAlliums. mebentul2nd satuedition. rumpun bebawangCABI. BawangWallingford, putihUK.</ref>. dipercayai [[tumbuhan asal|berasal]] dari [[Asia Barat]] danIa dari [[tumbuhan liar]] yang kemudian dibuat [[pembiakbakaan]] tumbuhan]] sejak dulu kala. Tanaman ini merupakan tanaman yang mendapat penekanan di negara oirental seperti di [[China]] dan [[Korea]].
 
Belum ada maklumat mengenai tanaman bawang putih dibuat di Malaysia kerana tanaman ini kurang sesuai di Malaysia yang mempunyai iklim lembab dan banyak hujan memudahkan serangan penyakit bawang putih. Negara pengeluar utama bawang putih didunia ialah China dengan 10.5 juta metrik tan setahun atau kira-kira 77% penghasilan dunia. Ini diikuti dengan India (4%), Korea (2%), [[Rusia]] (1.6%) dan [[Amerika Syarikat]] (1.4%). Malaysia merupakan negara pengimpot bersih utama bawang putih.