Bawang putih: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Baris 46:
 
==Penanaman==
[[imej:2-ortaggio,Taccuino Sanitatis, Casanatense 4182..jpg|thumb|150px|Gambaran pelukis petani menuai tanaman bawang putih.]]
Bawang putih ditanam sepanjang tahun sama ada [[musim bunga]], [[musim panas]], [[musim luruh]] dan juga [[musim sejuk]]. Benih tanaman dari bebawang yang telah dipilih dan dimasukkan 2-3 inci (1 cm) di dalam tanah atas batas dengan jarak tanaman 0.30 meter x 0.40 meter. Tidak banyak serangan serangga perosak dan penyakit tanaman bawang putih kecuali serangan cacing [[nematod]] dan penyakit [[akar putih]]. Serangga lain ialah [[kutu trip]] dan [[hamama]]. Kawalan menggunakan [[minyak putih]] lebih berkesan. Tanaman bawang putih memerlukan [[baja organik]] yang tinggi dan jarang-jarang digunakan racun kimia di Korea. Boleh kata tanaman bawang putih macam tanaman organik juga.
 
Terdapat 2 jenis bawang putih yang popular di Korea iaitu varieti bawang putih tangkai keras dan tangkai lembut. Jenis tangkai keras sesuai ditanam pada musim sejuk sementara jenis tangkai lembut sesuai pada musim panas dan kawasan yang berhampiran dengan [[khatulistiwa]]. Bawang putih mengeluarkan bau yang kuat ketika dimasak dan ini memberikan rasa yang sedap pada masakan.
 
==Penuaian==