Aman Belon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
 
==Bangsawan 1950-an==
Aman Belon terlibat dalan dunia lakonan dan lawanlawak pentas Bangsawan era 1950-an khususnya di Singapura. Antara pelakon ketika itu ialah ,Siti Hawa Bangsawan, Tina, Habsah, Puteh Lawak (Borneo Star Opera) dan Adi Teruna. Kebanyakan pelakon lahir dari pentas [[Bangsawan]]. Mereka bekerja dalam kumpulan Bangsawan terutama di seluruh rangkaian taman hiburan Shaw.
 
Kemerosotan Bangsawan berlaku akibat masalah pengurusan kewangan yang lemah, organisasi tidak stabil dan selamat dan banyak yang bankrap .Ada pengurus rombongan yang melarikan wang kutipan dan tidak membayar gaji / upah pekerja dan pelakon. Kebanyakan wanita utama Bangsawan berkahwin dengan lelaki kaya, manakala bintang lelaki yangpula berkahwin janda kaya. Anggota pasukan ini kerap terlibat dalam [[maksiat]] seperti minum [[arak]] dan [[judi]]. Gejala sosial ini menyebabkan industri ini akan dipulaukan dan ahli-ahlinya dianggap sebagai "berstatus sosial yang rendah". Pekerja dabndan pelakon ini akhirnya beralih ke industri filem yang berkembang ketika itu.
 
Pelakon Melayu ketika itu merupakan gabungan pelbagai dialek tempatan iaitu dari rantau nusantara. Bintang filem, [[Siput Sarawak]] (Ramlah binti Abdullah) berasal dari [[Sarawak]]; [[Kasma Booty]] berasal dari [[Indonesia]], [[S. Roomai Noor]] dari [[Pahang]] dan [[Maria Menado]] adalah dari [[Menado]], [[Sulawesi Utara]], [[Indonesia]]. <ref>[http://wiki.nus.edu.sg/pages/viewpage.action?pageId=61507748 Bangsawan]</ref>
 
==Rujukan==