Siren: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: eu:Sirena
Alifmimyanun (bincang | sumb.)
Baris 17:
 
 
== Rupa-rupa Bentuk ==
Pada lukisan awal seni [[Yunani]], Siren dilukis sebagai burung dengan kepala perempuan yang besar dengan kaki bersisik, kadang-kadang sebagai bayangan hantu seekor singa. Kemudian, mereka dilukis sebagai sosok wanita berkaki burung, dengan atau tanpa sayap, memainkan alat-alatan muzik, khususnya [[hap]].
Di [[Yunani]] pada mulanya, Siren dilukis sebagai burung berkepala besar dengan kaki bersisik, kadang-kadang sebagai bayangan hantu seekor singa. Kemudian, mereka dilukis sebagai susuk wanita berkaki burung, dengan atau tanpa sayap, memainkan alat musik, khususnya [[hap]]. "Suda", [[ensiklopedia]] [[abad ke-10]], menerangkan bahawa wujud Siren dari dada ke atas menyerupai [[Burung Gereja]], sedangkan badan bahagian bawah adalah wanita, atau kadang-kadang, mereka dilukis sebagai burung kecil berwajah wanita. Wujud burung dipilih kerana kelebihan mereka, yakni suaranya merdu. Kemudian, pada masa-masa berikutnya Siren juga kadang-kadang dilukis sebagai wanita cantik, atau bahkan sebagai [[puteri duyung]]. Dalam beberapa bahasa (seperti [[bahasa Sepanyol]], [[Bahasa Perancis|Perancis]], [[Bahasa Itali|Itali]], [[Bahasa Poland|Poland]], atau [[Bahasa Portugis|Portugis]]) kata yang digunakan untuk merujuk kepada puteri duyung adalah “Siren”, “Sirena”, “Syrena”, atau “Sereia” yang membingungkan penterjemahan antara “puteri duyung” atau “Siren” (mitologi). Dalam [[bahasa Inggeris]], “Siren” tidak selamanya bererti “puteri duyung”.
"Suda", [[ensiklopedia]] Byzantine [[abad ke-10]], menerangkan bahawa Siren dari dada ke atas menyerupai [[Burung Layang-layang]], manakala bahagian bawah adalah wanita, atau burung kecil dengan wajah wanita. Burung dipilih kerana suara merdunya. Kemudian, pada masa-masa berikutnya Siren juga kadang kala dilukis sebagai wanita cantik, dengan badan -bukan suaranya sahaja- menggoda.
 
== Pertemuan dengan Siren ==